جهان در هفته پیش رو - ۲۵ فروردین ۸۸

دیدار جورج میچل از خاورمیانه

گروه بین‌الملل- روز دوشنبه ۱۳ آوریل دیدار جورج میچل فرستاده ویژه جدید آمریکا از خاورمیانه آغاز شد. این نخستین دیدار میچل از سرزمین‌های اشغالی از زمان روی کارآمدن دولت نتانیاهو در آغاز این ماه است. ماموریت او در پیشبرد هدف دولت اوباما از «راه‌حل دو کشور» دشوار به نظر می‌رسد. لیبرمن وزیر امورخارجه آتی این رژیم گفت رژیم صهیونیستی به وسیله توافق پیشین ملزم نیست مذاکرات را در خصوص ایجاد کشور فلسطینی آغاز کند گرچه او همچنین گفت به تعهدات دولت قبلی این رژیم احترام خواهد گذاشت. انتشار گزارش فصل نخست گلدمن ساکس

امروز سه‌شنبه نشانه‌هایی از اینکه آیا بانک‌های بزرگ آمریکا از آسیب به وجودآمده از بحران مالی بهبود خواهند یافت یا خیر با انشار نتایج فصل نخست موسسه مالی گلدمن ساکس ظاهر می‌شود. این موسسه مالی که به عنوان یک موسسه دولتی نخستین زیان خود را در فصل آخر سال ۲۰۰۸ ثبت کرد، احتمالا به دلیل عملکرد مناسب شعب کالا، ارز و درآمد ثابت آن سود خواهد کرد. موسسه مالی گلدمن ساکس امیدوار است بتواند مبلغ ۱۰‌میلیارد دلار را به عنوان آزمون شوک به دولت آمریکا بازگرداند. این آزمون تعیین می‌کند آیا این موسسه سرمایه کافی دارد یا خیر.

انتشار ارقام تولید ناخالص داخلی چین

روز پنج‌شنبه ۱۶ آوریل ارقام فصل نخست تولید ناخالص داخلی چین اعلام خواهد شد. این ارقام نشان خواهد داد رشد اقتصادی به چه میزانی در حال کند شدن است. بر اساس آمار رسمی اقتصاد چین در فصل آخر سال ۲۰۰۸ تا ۸/۶درصد سالانه رشد کرده است. این رقم کمترین میزان در ۷ سال گذشته بود زیرا صادرات به دلیل رکود اقتصادی جهانی کاهش یافته است. چینی‌ها پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد ممکن است در این فصل فقط تا ۵/۶درصد رشد کرده باشد. این رقم به شدت کمتر از رشد ۶/۱۰درصدی فصل نخست سال قبل است. چین امیدوار است تاثیر بسته بزرگ محرک اقتصادی که در ماه نوامبر اعلام شد رشد را به هدف ۸درصد برای سال جاری میلادی بازگرداند. برخی از ناظران به قابل اطمینان بودن ارقام رسمی رشد اقتصادی چین شک دارند.

دیدار اوباما از مکزیک

روز پنج‌شنبه ۱۶ آوریل قرار است اوباما از مکزیک دیدار کند. رییس‌جمهوری آمریکا با همتای خود فیلیپ کالدرون دیدار می‌کند تا در مود مشکلات مشترک بحث کنند. این دو رییس‌جمهوری علاوه‌بر بحران مالی جهانی در مورد مشکل قاچاقچیان مسلح و موج کشتارها که ممکن است به مرز دو کشور کشیده شود، گفت‌وگو خواهند کرد. اوباما و دیگر رهبران این شانس را خواهند داشت تا با شرکت در اجلاس آمریکا مشکلات بیشتری را در آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین بررسی کنند. این اجلاس روز جمعه ۱۷ آوریل آغاز می‌شود.

برگزاری انتخابات پارلمانی در هند

روز پنج‌شنبه ۱۶ آوریل انتخابات سراسری طولانی و طاقت‌فرسا در هندوستان بزرگ‌ترین کشور دموکرات جهان برگزار خواهد شد. این انتخابات که تا اواسط ماه مه ادامه خواهد یافت به ۷۱۴‌میلیون رای‌دهنده که ۱۰۰‌میلیون نفر از آنها برای نخستین بار واجد شرایط رای دادن هستند، فرصت می‌دهد برای پر کردن ۵۴۳ کرسی مجلس کاندیداهای خود را انتخاب کنند. ائتلافی به رهبری حزب کنگره احتمالا اغلب کرسی‌ها را به دست خواهد آورد اما ممکن است اکثریت را کسب نکند.