چین 28‌درصد از ذخایر ارز و طلای دنیا را دارد
گروه بین‌الملل- سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تازه‌ترین گزارش خود مجموع ذخایر ارز و طلای جهان را برابر با 53/7216‌میلیارد دلار اعلام کرد‌. در این گزارش تازه چین به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر ارز و طلا در دنیا شناخته شده است و مجموع ذخایر این کشور برابر با 2033‌میلیارد دلار آمریکا اعلام شد که نزدیک به 28‌درصد از مجموع ذخایر ارز و طلای دنیا است. آمار مربوط به کشور چین در انتهای سال 2008 میلادی ارائه شده است.

دومین دارنده ذخایر ارز و طلای جهان در این گزارش کشور ژاپن است که در فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۰۰۹‌میلیارد دلار ذخیره داشت‌.
ارزش ذخایر ارز و طلای ژاپن در انتهای سال 2007 میلادی برابر با 1/954میلیارد دلار اعلام شد‌. در این طبقه‌بندی کشور روسیه جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است و ارزش ذخایر ارزش و طلای این کشور در انتهای سال قبل 4/435میلیارد دلار و در ماه مارس سال جاری میلادی برابر با 3/388میلیارد دلار اعلام شد‌. ایران در این رده‌بندی جایگاه هفدهم جدول را به خود اختصاص داده است.
ارزش ذخایر ارز و طلای ایران در انتهای سال ۲۰۰۸‌میلادی برابر با ۵۶/۹۶میلیارد دلار اعلام شد که نسبت به ماه مه همان سال ۵۶/۱۵میلیارد دلار بیشتر شده بود‌. رشد درآمد نفتی در سال قبل یکی از دلایل رشد ارزش ذخایر ارزش و طلای ایران محسوب می‌شود. ایران بین ۱۵۵ کشور و با پیشی گرفتن از آمریکا و ۱۶ کشور توسعه یافته و عربی نفت خیز در رتبه هفدهم از نظر ذخایر ارزی قرار گرفت.
ارزش ذخایر ارزی آمریکا در ماه آوریل سال 2009 میلادی برابر با 654/75‌میلیارد دلار اعلام شد و جایگاه نوزدهم این جدول را به خود اختصاص داد در حالیکه در انتهای سال 2007 میلادی ارزش ذخایر ارز و طلای این کشور معادل 57/70میلیارد دلار بوده است. در این گزارش آمده است: اریتره با ذخایر ارزی و طلای 27میلیون دلاری پایین‌ترین ذخایر ارزی جهان را دارد. بحران مالی و اقتصادی جهان که از دو سال پیش آغاز شد و احتمالا تا نیمه اول سال 2010 نیز ادامه دارد، تاثیر قابل توجهی بر کاهش ذخایر ارزی کشورهای جهان داشته است.