ایسنا- دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که شرکت‌ها باید پیشگام تلاش بی‌سابقه در راه ایجاد اقتصادی پایدار و دمساز با محیط زیست باشند. بان کی ‌مون در جمع مدیران اقتصادی جهان گفت که یارانه‌های میلیاردی به انرژی‌های فسیلی، تنها هدردادن سرمایه است و سرمایه‌ها و منابع جهانی، از سلامت عمومی گرفته تا تامین مواد غذایی، قربانی چنین سیاستی هستند.

بان‌ کی‌ مون در جریان سخنرانی در اجلاس رهبران اقتصادی جهان گفت: صنایع به جای مقابله با تصمیمات مربوط به کاهش گازهای آلاینده و مضری همچون دی اکسید کربن، خود باید دولت‌ها را به سوی کاهش این گونه گازها سوق دهند. اجلاس رهبران اقتصادی جهان از روز یکشنبه به مدت سه روز در کپنهاگ جریان دارد و ۵۰۰ تن از مدیران و کارشناسان ارشد اقتصادی دنیا در آن حضور دارند.

در میان شرکت‌کنندگان در اجلاس کپنهاگ، مدیران و دست‌اندرکاران شرکت‌های بزرگی همچون تراشه‌سازی اینتل، پپسی‌کولا، نستله، بریتیش پترلیوم و زیمنس نیز حضور دارند.

دبیرکل سازمان ملل افزود: برای آنهایی که مستقیم یا غیرمستقیم علیه حفظ حفاظت جو زمین لابی‌گری می‌کنند پیام من این است که ایده‌هایشان روزآمد نیست و زمان به ضرر آنها کار می‌کند. وی در ادامه سخنرانی‌اش یارانه‌های میلیاردی به انرژی‌های فسیلی را به هدردادن سرمایه توصیف کرد و سرمایه‌های جهانی، از سلامت عمومی گرفته تا تامین مواد غذایی را قربانی چنین سیاست‌هایی نامید. او گفت که سرمایه‌گذاری‌های هوشمند و معقول اینک به سوی پروژه‌های اقتصادی دمساز با محیط زیست سوق می‌یابند.