گروه بین‌الملل- هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا، که برای درمان به کوبا سفر کرده بود، پس از دو ماه به کشورش بازگشت.

به گزارش بی‌بی‌سی‌، چاوز که مبتلا به سرطان است در توئیترش از رائول و فیدل کاسترو رییس‌جمهوری و رهبر سابق کوبا تشکر کرد. او همچنین از مردم ونزوئلا برای حمایتشان تشکر کرد و گفت درمانش را در کشورش ادامه خواهد داد. چاوز روز ۱۱ دسامبر برای چهارمین عمل جراحی‌اش در ۱۸ ماه گذشته به کوبا رفت. هفته گذشته دولت ونزوئلا برای اولین‌بار از زمان آخرین جراحی چاوز تصویری از او منتشر کرد .در این عکس او با لبانی خندان روی تخت خوابیده است و در حال خواندن روزنامه در میان دو دخترش دیده می‌شود.

در میانه سال ۲۰۱۱ بود که برای نخستین‌بار تشخیص داده شد که او به سرطان مبتلاست. چاوز خبر بازگشت خود به ونزوئلا را در یک رشته پیام در توئیتر خود که نزدیک به ۴ میلیون آن را دنبال می‌کنند، منتشر کرد.

هنوز در این باره که او به چه علت و چه زمانی به ونزوئلا بازگشته و همچنین اینکه آیا او کار خود را در ونزوئلا از سر می‌گیرد، اطلاعاتی منتشر نشده است.

چاوز که در ۱۴ سال گذشته رییس جمهوری ونزوئلا بوده است در اکتبر سال ۲۰۱۲ برای یک دوره شش ساله دیگر انتخاب شد، اما مراسم ادای سوگند او به دلیل بیماری‌اش به تعویق افتاد. پس از غیبت چاوز از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خود، مخالفانش خواهان شفافیت دولت شدند تا مشخص کنند چه کسی کشور را اداره می‌کند.

دیوان عالی ونزوئلا سوگندخوردن هوگو چاوز برای دور چهارم ریاست‌جمهوری‌اش را امکان‌پذیر عنوان کرد.

اما منتقدان می‌گویند که براساس قانون اساسی، رییس مجلس باید ریاست دولت را به عهده بگیرد و ظرف ۳۰ روز انتخابات تجدید شود.