گروه بین‌الملل- با انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی راه برای انتخابات زودرس فراهم شد. تاریخ انتخابات آینده ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ - سوم بهمن‌ماه- مقرر شده‌است. حزب لیکود امیدوار است در انتخابات آتی با قدرت بیشتری مسوولیت برپایی دولت جدید را برعهده گیرد.

به گزارش دویچه‌وله، روزدوشنبه پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) با رای قاطع نمایندگان خود را منحل کرد. ۱۰۰ نماینده از مجموع ۱۲۰ نماینده به انحلال کنست رای مثبت دادند. کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، روز یکشنبه، ۲۲ ژانویه ۲۰۱۳ (۳ بهمن) را به عنوان تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی تعیین کرده است. طبق روال عادی قرار بود انتخابات پارلمانی در اکتبر ۲۰۱۳ برگزار شود.

با انحلال پارلمان اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم به خواست خود رسید و مقدمات تشکیل دولت جدید را فراهم کرد. به گفته نتانیاهو برپایی دولتی کارآمدتر، دلیل اصلی انتخابات زودرس است.

در دولت ائتلافی کنونی اسرائیل بر سر برنامه‌های صرفه‌جویانه اختلافات شدیدی وجود دارد. نتانیاهو گفت که حفظ این دولت تا اکتبر ۲۰۱۳ عملا ممکن نبود.

پیروزی احزاب ائتلافی در انتخابات آتی

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو شانس خود را در انتخابات پیش از موعد بسیار بالا ارزیابی می‌کند. دولت کنونی رژیم صهیونیستی ائتلافی از احزاب دست‌راستی در این کشور است و دارای روابطی نزدیک با شهرک‌نشینان صهیونیست است.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ائتلاف حاکم می‌تواند اکثریت پارلمانی خود را از ۶۶ نماینده به ۶۸ نماینده ارتقا دهد. احزاب میانه و چپ دچار تشتت هستند و به احتمال زیاد در انتخابات آتی ناتوان‌تر از وضعیت فعلی خواهند بود.

تنها کسی که می‌تواند رقیبی جدی برای نتانیاهو به شمار آید، ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی است. این امر منوط به موافقت اصولی او برای بازگشت به صحنه سیاست است. اولمرت در حال حاضر درگیر پرونده‌های قضایی در ارتباط با فساد مالی است.

ایران و انتخابات اسرائیل

برنامه اتمی ایران و راه‌های مقابله با آن یکی از بحث‌های مهم نمایندگان در پارلمان تازه منحل‌شده ‌بود.

نتانیاهو در این پارلمان مدعی شده‌بود: «کسی که تهدید اسرائیل از سوی ایران مجهز به تسلیحات اتمی (!) را جدی نمی‌گیرد، حق ندارد حتی یک روز زمام حکومت را در اسرائیل در اختیار داشته باشد.»

شائول موفاز، رهبر حزب اپوزیسیون کادیما در مقابل نتانیاهو را متهم کرد که «بذر ترس می‌پراکند» و اسرائیل در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری تضعیف و منزوی شده است. موفاز، نتانیاهو را «تمسخرآورترین نخست‌وزیر در تاریخ صهیونیسم مدرن» خواند.

ادعا‌های بنیامین نتانیاهو درباره ایران مجهز به سلاح اتمی در شرایطی عنوان می‌شود که مقامات ایران بار‌ها و بار‌ها تاکید کرده‌اند که هدف از برنامه‌های اتمی‌شان صرفا صلح‌آمیز است. مخالفت تهران با سلاح‌های اتمی تاجایی است که حتی بلندپایه‌ترین مقامات جمهوری‌اسلامی هر‌گونه تولید، انباشت و استفاده از سلاح‌های اتمی را حرام دانسته‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکنون هیچ سند و مدرکی دال بر انحراف برنامه‌های اتمی ایران به سمت مقاصد نظامی یافت نکرده‌اند.

تغییر قانون نظام وظیفه در آستانه انحلال پارلمان

ساعاتی پیش از انحلال پارلمان اسرائیل، ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم اعلام کرد که مردان جوان با اعتقادات مذهبی افراطی نیز باید وظیفه سربازی را اجابت کنند.

باراک گفت: برای همه مردان جوان در سنین ۱۶ تا ۱۹ سال برگه‌های خدمت سربازی فرستاده خواهد شد و در این زمینه استثنایی وجود ندارد. باراک تاکید کرد که این تصمیم بنا به «تغییر در سیاست‌گذاری» دولت در این زمینه اتخاذ شده‌است.

دیوان عالی رژیم صهیونیستی در فوریه امسال اعلام کرد که معافیت یهودیان ارتدکس (راست‌کیشان افراطی) از خدمت سربازی مغایر قانون اساسی این کشور است. در سال ۱۹۴۸ در زمانی‌که دولت رژیم جعلی صهیونیستی تاسیس شد، سیاستمداران این کشور توافق کردند که یهودیان ارتدکس را از خدمت سربازی معاف کنند.

در آن زمان شمار طلبه‌های یهودی ارتدکس تنها ۴۰۰ نفر بود، اما با توجه به افزایش فرزندان در خانواده‌های یهودی ارتدکس، امروز شمار آنان به ده‌ها هزار نفر رسیده است.

خدمت سربازی در رژیم صهیونیستی برای مردان ۳ سال و برای زنان ۲ سال است. یهودیان سکولار به این تمایز جنسیتی نیز شدیدا انتقاد دارند.