«نه» ونزوئلا به اصلاحات سوسیالیستی

اصلاحات هوگوچاوز شکست خورد

دفاع مردم ونزوئلا از آزادی و دموکراسی

گروه بین‌الملل- مردم ونزوئلا در همه‌پرسی روز یکشنبه با اصلاح قانون اساسی و اعطای اختیارات اضافی به رییس‌جمهوری این کشور مخالفت کردند. این در شرایطی بود که پیش از این هوگو چاوز، رییس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا امید زیادی به پیروزی در این همه‌پرسی داشت.

چاوز پیش از برگزاری همه‌پرسی خطاب به مردم گفت که باید بین سوسیالیسم او و امپریالیسم آمریکا یکی را انتخاب کنند. در حالی که بخش اعظم آرای ماخوذه در ونزوئلا شمارش شده است، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که آرای منفی ۵۱درصد آرایی را که به صندوق‌ها ریخته شده است را تشکیل می‌دهند.

هوگو چاوز رییس‌جمهور ونزوئلا، پس از اعلام نتایج این همه پرسی گفت: از تمامی شرکت‌کنندگان در این همه پرسی تشکر می‌کنم و به آنها تبریک می‌گویم زیرا ثابت کردند که ونزوئلا از دموکراسی برخوردار است.

وی افزود: دموکراسی در ونزوئلا در تمامی انتخابات‌ها تا به امروز محسوس بوده و مطمئنا این روند ادامه خواهد داشت. وی تاکید کرد:‌ من تا به حال در داخل این معادله بودم اما در خارج از این معادله نیز می‌گویم که به عنوان یک ونزوئلایی که از شب گذشته تا صبح امروز منتظر نتایج انتخابات بوده از این نتیجه دموکراتیک خوشحال هستم و آن را به رسمیت می‌شناسم.

چاوز تصریح کرد: تا آخرین لحظات نتایج انتخابات به هم نزدیک بود و من از این نتایج استقبال می‌کنم و از معارضان هم می‌خواهم از این تجربه دموکراسی استقبال کنند.

هوگو چاوز قصد داشت تغییراتی را در قانون اساسی ونزوئلا ایجاد کند که برداشتن محدودیت نامزدی برای ریاست‌جمهوری، لغو استقلال بانک مرکزی ونزوئلا و تحت‌نظر رییس‌جمهوری قرار دادن آن، توانایی کنترل مطبوعات و رسانه‌ها در وضعیت‌های فوق‌العاده و اعطای قدرت بیشتر به رییس‌جمهوری برای دولتی کردن صنایع مهم‌ترین این تغییرات به شمار می‌آمدند. چاوز به هواداران خود قول داده بود که در صورت رای آوردن این همه‌پرسی و در دست گرفتن اختیارات جدید تا پایان عمر تلاش کند که ونزوئلا را به یک کشور کاملا سوسیالیستی تبدیل کند. در مقابل مخالفان چاوز او را متهم می‌کردند که قصد دارد حکومتی مادام‌العمر همچون دولت کوبا ایجاد کند. دانشجویان ونزوئلایی نیز طی روز جمعه علیه آنچه سرکوب آزادی و دموکراسی می‌خواندند دست به تظاهرات زدند. چاوز در دوران ریاست جمهوری خود اقدامات گسترده‌ای را در زمینه دولتی‌سازی اقتصاد به خصوص در بخش نفت و انرژی و همچنین بانک‌ها انجام داده است.

رییس جمهوری ونزوئلا پیش از این اعلام کرده بود که به نتیجه‌ این همه‌پرسی هرچه که باشد عمل خواهد کرد. وی پس از اعلام نتایج نیز در کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا خطاب به خبرنگاران گفت: صدای مردم را شنیده‌ام و همیشه به این صدا گوش فراخواهم داد. رییس‌جمهوری ۵۳ساله ونزوئلا سپس از هوادارانش که در اطراف کاخ ریاست جمهوری تجمع کرده بودند درخواست کرد که به خانه‌های خود بروند. گزارش‌های رسیده از کاراکاس و دیگر شهرهای ونزوئلا حاکی از آن است که مردم ونزوئلا به صورت پرشمار در این همه‌پرسی شرکت کردند. از قبل نیز پیش‌بینی می‌شد که آرای مثبت و منفی بسیار به یکدیگر نزدیک باشند.

تحلیل‌گران عقیده دارند که با رای منفی به این همه‌پرسی هوگو چاوز از این پس در اعمال سیاست‌هایش با احتیاط بیشتری عمل خواهد کرد. این اولین مخالفت رسمی جدی مردم ونزوئلا با روشی است که هوگو چاوز در اداره کشور ونزوئلا به خصوص در بخش اقتصاد در پیش گرفته است. پیش‌بینی می‌شود شکست این همه‌پرسی برخی طرح‌های چاوز را با دشواری مواجه کند. از جمله این برنامه پرداخت مستمری به زنان خانه‌دار، فقرا و خدمتکاران است. استقلال بانک مرکزی ونزوئلا باعث شده تا چاوز نتواند برخی سیاست‌های دولت سوسیالیست خود را به پیش ببرد.