چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات‌متحده با حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان درباره اختلاف دو کشور بر سر انتقال مدیریت یک زندان گفت‌و‌گو کرد. دفتر حامد کرزی روزچهارشنبه هشدار داده ‌بود که تاخیر در واگذاری این بازداشتگاه به روابط دو جانبه کابل و واشنگتن آسیب خواهد زد. به گفته جورج لیتل، توافق بین دو کشور به گونه‌ای خواهد بود که حق حاکمیت افغانستان را به طور کامل به رسمیت بشناسد و از سوی دیگر منافع امنیتی دو جانبه مردم افغانستان و نیروهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- را تامین کند.

دولت افغانستان خواهان انتقال فوری مدیریت بازداشتگاه پروان به این کشور است اما فرماندهان نظامی آمریکا نگران هستند که این واگذاری باعث شود که بعضی از «زندانیان خطرناک» آزاد شوند و دوباره سلاح به دست بگیرند. سخنان کرزی درباره آزاد شدن «زندانیان بی‌گناه» باعث نگرانی فرماندهان نظامی آمریکا در افغانستان شده است. این در شرایطی است که مذاکرات چهارشنبه گذشته کرزی با ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده نظامیان آمریکایی در افغانستان بر سر این موضوع بدون نتیجه پایان یافته بود.

در ماه‌های اخیر، روابط دولت حامد کرزی با ایالات متحده پس از یازده سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان پر تنش شده است. کرزی در جریان دیدار هفته گذشته هیگل از افغانستان، آمریکا را به تبانی با طالبان و مذاکره یک‌جانبه با آنان متهم کرد ایالات متحده اما این اتهام را رد کرده است. ایالات‌متحده قرار است تا ابتدای سال آینده نیمی از نیرو‌های نظامی۶۶ هزار نفری خود را از افغانستان خارج کند و پس از سال ۲۰۱۴ هم قرار است تعداد کمی از سربازان آمریکایی برای آموزش نظامیان افغان و عملیات محدود ضد تروریستی در این کشور باقی
بمانند.