اعلام این خبر که وضع مالیاتی تا ١٠درصد بر پس‌اندازهای شهروندان قبرس بخشی از توافقی بوده که برای اعطای کمک مالی اتحادیه اروپا به این کشور صورت گرفته، برای مردم این کشور شوک‌آور بوده است. گروه بین‌الملل- اعلام این خبر که وضع مالیاتی تا ١٠درصد بر پس‌اندازهای شهروندان قبرس بخشی از توافقی بوده که برای اعطای کمک مالی اتحادیه اروپا به این کشور صورت گرفته، برای مردم این کشور شوک‌آور بوده است. به گزارش بی‌بی‌سی، بسیاری از مردم قبرس پس از انتشار این خبر به خودپردازهای تنها بانکی که روز شنبه باز بود هجوم بردند تا پس‌اندازهای خود را بیرون بکشند، به طوری که این بانک سریعا شعبه‌های خود را تعطیل کرد.

توافق بر سر بسته نجات مالی قبرس در پی مذاکرات شبانه هفده کشور حوزه یورو با مقامات صندوق بین‌المللی پول به دست آمد. در مقابل، قبرس هم متعهد شده است که میزان بدهی‌های خود را کاهش دهد، در بخش بانکداری اصلاحاتی اعمال کند و نرخ مالیات‌ها را افزایش دهد. میزان مالیات درنظرگرفته شده برای پس‌اندازهای زیر صد هزار یورو 75/6 درصد و بالای صدهزار یورو 9/9 درصد تعیین شده است.

این در شرایطی است که نیکوس آناستازیادس، رییس‌جمهوری قبرس، گفت توافق با اتحادیه اروپا برای دریافت کمک مالی برای جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی کشورش لازم بوده است.

بسیاری از مردم قبرس از توافق دولت خود با اتحادیه اروپا برای دریافت کمک مالی به میزان ده میلیارد یورو خشمگین هستند و می‌گویند هزینه دریافت وام و بعد بازپرداخت آن به مردم تحمیل خواهد شد.

صف‌های طولانی در مقابل تعداد زیادی از بانک‌های قبرس برای بیرون آوردن پول از حساب‌های شخصی نشانه‌ای از میزان نگرانی مردم بوده است.

با این وجود، آناستازیادس تاکید کرد توافق با اتحادیه اروپا برای دریافت وام تنها راه برای مدیریت و کنترل بحران مالی کشور بوده است. قرار است پارلمان قبرس امروز، دوشنبه، در یک نشست اضطراری درباره تصویب این توافقنامه تصمیم‌گیری کند.

حزب حاکم تنها ۲۰ کرسی از ۵۶ کرسی پارلمان قبرس را در اختیار دارد و بنابراین برای تصویب توافقنامه به حمایت احزاب دیگر نیازمند است. آناستازیادس روزشنبه گفته بود که بدون دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا هزاران نفر کاسب و بازرگان ورشکست خواهند شد. با این وجود نیکولاس پاپادوپولوس، رییس کمیسیون امور مالی پارلمان قبرس، گفت از دیدن جزئیات توافقنامه بین دولت و اتحادیه اروپا دچار شک شده و آنچه که برای تصویب ارائه شده با آنچه که دولت وانمود می‌کرده است تفاوت عمده‌ای دارد. جورج لیلیکاس،رهبر اپوزیسیون قبرس، هم گفته است که رییس جمهوری با پذیرفتن شرایط اتحادیه اروپا به رای مردم خیانت کرده است.

قبرس پنجمین کشور عضو حوزه یورو می‌باشد که از اتحادیه اروپا کمک مالی درخواست کرده است. پیش از این، دولت‌های یونان، ایرلند، پرتغال و اسپانیا نیز برای مقابله با بحران بدهی‌های خود وام‌های کلانی دریافت کرده‌اند.