ایسنا- وزیر امور خارجه عراق افزایش رابطه کشورهای عربی با عراق از طریق بازگشایی سفارت و تبادل سفیر را خواستار شد. هوشیاری زیباری وزیر امور خارجه عراق که به ژاپن سفر کرده است، با سفرا و روسای هیات‌های دیپلماتیک عربی در توکیو دیدار کرد و گزارش کاملی را درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و مهمترین تحولات سیاسی و اقتصادی عراق ارائه کرد. زیباری اقدام کشورهای عربی که سفارت‌شان را در عراق بازگشایی کردند، ستود.

وی تاکید کرد: بهبود اوضاع امنیتی و ایجاد ثبات، شرکت‌ها را به مشارکت در طرح‌های توسعه، بازسازی و سرمایه‌گذاری تشویق کرد.

زیباری افزود: همچنین این دو امر کشورهای عربی را تشویق کرد تا سفارت خود را هر چه زودتر در عراق بازگشایی نمایند و سفرهای خود را به عراق افزایش دهند.

وزیر امور خارجه عراق با هیروفومی ناکاسونه همتای ژاپنی خود درباره مسائل سیاسی و اقتصادی و تعدادی از مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

زیباری با سفیران کشورهای عربی درباره نقش عراق در راه‌اندازی مذاکرات عربی - ژاپنی که نشست‌های آن در پایان سال جاری به ریاست عراق در توکیو برگزار خواهد شد، گفت‌وگو کرد.

وی خاطرنشان کرد: این سفر من به توکیو در چارچوب بزرگداشت هفتادمین سال آغاز روابط دیپلماتیک عراق و ژاپن است.

وزیر امور خارجه عراق توافقنامه استراتژیک با ژاپن که در ژانویه امضا شد را ستود و این توافقنامه را گامی به سوی روابط آینده و رو به پیشرفت عراق با ژاپن برشمرد.

وی تاکید کرد: عراق در این مرحله در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی نقش موثری خواهد داشت.

زیباری با تارو آسو نخست وزیر ژاپن، مذاکراتی انجام داد و تشکر دولت و ملت عراق را به دولت و ملت ژاپن به دلیل کمک‌های این کشور به عراق ابلاغ کرد.

وی نقش ژاپن در کمک اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی به عراق را ستود و بر تمایل دولت عراق بر تعمیق و تحکیم روابط دو جانبه تاکید کرد.

زیباری با اشاره به اهمیت اقدام شرکت‌های ژاپنی برای مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تاکید کرد: رویکردهای ژاپن و کمک‌های آن در خصوص مشارکت در این طرح‌ها قابل تقدیر و احترام است.

از سوی دیگر، نخست وزیر ژاپن بازگشت حاکمیت و آزادی به دولت و ملت عراق را ستود و خاطرنشان کرد: عامل ثبات به شکل موثری در تسریع برنامه‌های توسعه نقش خواهد داشت و این عامل دلیل اصلی مشارکت شرکت‌های ژاپنی در برنامه‌های توسعه است.

روزنامه الصباح - چاپ بغداد - نوشت: تارو آسو تاکید کرد که‌ ژاپن به موضع‌گیری‌های خود در حمایت از عراق به خصوص پس از امضای توافقنامه استراتژیک بین دو کشور پایبند خواهد بود.

از سوی دیگر، زیباری با وزیر دفاع ژاپن دیدار کرد و وی را از تحولات و اوضاع سیاسی و امنیتی عراق آگاه کرد.

زیباری به نیابت از دولت عراق از تلاش‌های ژاپن، کمک‌های بشردوستانه این کشور به ملت عراق و حمایت لجستیکی از نیروهای چند ملیتی در عراق تقدیر کرد.

زیباری خاطرنشان کرد: پایان ماموریت این نیروها به معنای پایان نقش ژاپن در عراق نیست بلکه آغاز صفحه جدیدی از همکاری‌ بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی است.