گروه بین‌الملل- بدون نشانه‌های بیشتر از بهبود وضع اقتصادی یا اشاره‌ای از سوی فدرال رزرو، افزایش سه ماهه شاخص‌ها در هفته جاری با موانع بیشتری روبه‌رو می‌شود. سرمایه‌گذاران آمار فروش مسکن موجود و نوساز را بررسی خواهند کرد. این آمار نشان خواهد داد آیا بخش مشکل‌دار مسکن بهبود یافته است یا خیر. همچنان‌که فصل دوم در حال به پایان رسیدن است، سرمایه‌گذاران همچنین مراقب پیش‌بینی‌های سود یا هشدارها خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو در نشست دو روزه خود که روز چهارشنبه به پایان خواهد رسید، نرخ بهره را تغییر ندهد، اما سرمایه‌گذاران بیانیه فدرال رزرو را به دقت بررسی خواهند کرد تا از چشم‌انداز اقتصادی بانک مرکزی آمریکا مطلع شوند. هر سه شاخص اصلی آمریکا هفته گذشته را با کاهش به پایان رساندند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷/۲درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۷/۱درصد کاهش یافت. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ از اوایل ماه مارس که به پایین‌ترین سطح خود طی ۱۲ سال اخیر رسید، ۳۶درصد افزایش داشته است اما سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار نشانه‌هایی بودند که نشان دهد امید به بهبود اقتصادی اشتباه نبوده است.برخی از آمار اقتصادی که این هفته منتشر می‌شود و می‌تواند چشم‌انداز اقتصادی را روشن کند، سفارشات کالاهای مصرفی، درآمدهای شخصی، آمار هزینه‌ها و آمار هفتگی تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری است.

درحالی که پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو نرخ بهره را ثابت نگه خواهد داشت، این پرسش مطرح می‌شود که فدرال رزرو چه مدت نرخ بهره را در پایین‌ترین سطح‌ تاریخی آن نگه خواهد داشت؟ آخرین تصمیم‌گیری فدرال رزرو درباره نرخ بهره در ماه دسامبر بود. در آن زمان بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را از یک درصد به حدود صفر رساند.

جان پراوین، کارشناس سرمایه‌گذاری از شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری معقول بین‌المللی می‌گوید: «آنها باید نشانه واضح و موثقی ارائه دهند که نرخ بهره در سال ۲۰۰۹ یا حتی در نیمه نخست سال ۲۰۱۰ افزایش نمی‌یابد.»

با توجه به اینکه فصل دوم ۳۰ ژوئن به پایان خواهد رسید، سرمایه‌گذاران با پیش‌گزارش‌هایی از طرف شرکت‌ها روبرو خواهند شد. این پیش‌گزارش‌ها تصویر بهتری ارائه می‌دهد از اینکه دوره گزارش شرکت‌ها چگونه خواهد بود. چشم‌انداز فصل سوم هم بسیار مهم خواهد بود.

دیگر آمار اقتصادی که این هفته منتشر می‌شوند از این قرار است: روز چهارشنبه گزارش سفارشات کالاهای مصرفی بادوام منتشر خواهد شد و روز پنجشنبه آمار نهایی تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل نخست و گزارش هفتگی تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری اعلام خواهد شد. روز جمعه نیز درآمدهای شخصی و ارقام هزینه‌ها در ماه مه به همراه گزارش نهایی شاخص اعتماد مصرف‌کننده انتشار خواهد یافت.