جهان در هفته پیش رو - ۱۶ تیر ۸۸

سفر سه‌روزه اوباما به روسیه

گروه بین‌الملل- روز دوشنبه رییس‌جمهوری آمریکا باراک اوباما سفر سه‌روزه خود را به روسیه آغاز کرد به این امید که رابطه‌ای را که سال‌ها سرد بوده است گرمتر کند. معاهده جدید تسلیحات هسته‌ای برای جایگزینی معاهده استار که در ماه دسامبر منقضی می‌شود، برنامه آمریکا در مورد سپر دفاع موشکی در شرق اروپا و گسترش ناتو در آن منطقه موضوعاتی هستند که در مسکو مطرح می‌شوند. همچنین میزبان در خصوص حملات آمریکا در افغانستان توصیه‌هایی را به مهمان می‌کند. هجوم نیروهای آمریکا به پایگاه طالبان در افغانستان

پیشرفت در حملات آمریکا به افغانستان طی این هفته آشکارتر می‌شود. هزاران تن از تفنگداران دریایی آمریکا تلاش می‌کنند مبارزان طالبان را از پایگاه استان هلمند در جنوب این کشور خارج کنند. این پایگاه به لحاظ استراتژیکی بسیار مهم است. آمریکا بیش از ۲۰،۰۰۰ نیروی دیگر را در این کشور مستقر می‌کند تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را در ماه اوت تضمین کند. آمریکا همچنین قصد دارد تجارت مواد مخدر را متوقف کند: بیشتر خشخاش افغانستان در این منطقه کشت می‌شود.

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اندونزی

روز چهارشنبه ۸ جولای در اندونزی، بزرگترین کشور مسلمان جهان، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. رییس‌جمهوری کنونی سوسیلیوبامبانگ یودهویونو در شعار انتخاباتی خود «بیش از همین» را وعده داده است. بر اساس نظرسنجی‌ها یودهویونو به‌رغم سابقه ناهمگونی که دارد در دور اول انتخابات با کسب بیش از نیمی از آرا پیروز قاطع خواهد شد. عملکرد خسته‌کننده دو رقیب او به وی کمک کرده است. رییس‌جمهوری سابق، مگاواتی سوکارنوپوتری، یک رییس‌جمهوری معمولی بود و یوسف کالا معاون رییس‌جمهوری نتوانست به طور قانع‌کننده‌ای بیش از یودهویونو برای موفقیت دولت اعتبار کسب کند.

نشست گروه هشت در ایتالیا

نشست دو روزه رهبران کشورهای ثروتمند گروه هشت قرار است روز چهارشنبه ۸ جولای در شهر لاکویلای ایتالیا آغاز شود. این شهر اوایل امسال به دلیل وقوع زمین‌لرزه ویران شد. سیلویو برلوسکونی نخست‌وزیر ایتالیا این نشست را از شهر ساردینا به لاکویلا منتقل کرد تا برای این شهر سرمایه جذب کند. نخست‌وزیران و رییس‌جمهوران گروه هشت درباره اقتصاد جهان، تغییرات آب و هوا و مسائل دیگر بحث خواهند کرد. گرچه داستان‌هایی درباره زندگی خصوصی برلوسکونی و رفتار عجیب و غریب تظاهرکنندگان می‌تواند این نشست سطح بالا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

برنامه اصلاح بخش بانکی انگلستان

پیش‌بینی ‌می‌شود دولت انگلستان این هفته برنامه اصلاح بخش بانکی را اعلام کند. طرح قانون‌گذاری درمورد گزارش‌های دولت ممکن است شامل اقداماتی باشد تا از بزرگ شدن بیش از اندازه بانک‌ها برای ورشکسته شدن جلوگیری کند این طرح مستلزم آن است که بانک‌های بزرگ‌تر به طور متناسب بیشتر از بانک‌های کوچک‌تر سرمایه داشته باشند. همچنین ممکن است نقدینگی و شرایط قانون‌گذاری جدید برای موسسات مالی بزرگ‌تر و پیچیده‌تر به وجود بیاید. اما یک بحث ناخوشایند مطرح شده است که چه کسی باید برای کنترل بانک‌های انگلستان بیشترین قدرت را داشته باشد.