عربستان: بازار نفت خام در شرایط خوبی است

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی

شادی آذری

وزیر نفت عربستان سعودی روز سه‌شنبه اعلام کرد که بازارهای نفت خام در شرایط خوبی هستند. این سخنان باعث شد انتظار رود اوپک در اجلاس این هفته خود بر پیروی از سهمیه‌بندی‌های پیشین تولید تاکید کند و تولید خود را کاهش ندهد. سخنان علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی که توسط وزیر نفت کویت شیخ احمد عبدا... الصباح نیز تکرار شد، تازه‌ترین نشانه‌ها بودند مبنی‌بر اینکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت از افزایش فعلی قیمت‌های نفت راضی است. پس از آنکه اعضای سازمان در ماه دسامبر کاهش تولید ۲/۴‌میلیون بشکه‌ای در روز را نسبت به سطح تولید مصوب خود در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ اعلام کردند که یک رکورد محسوب می‌شد، قیمت نفت افزایش یافت. از آن تاریخ قیمت نفت تقریبا دو برابر شد و بین ۶۸ تا ۷۱‌دلار معامله شد. تحلیلگران می‌گویند انتظار می‌رود این گروه تولید‌کنندگان سطح تولید را در حد کنونی حفظ کنند. در حال حاضر ۲۵ میلیون بشکه نفت در روز توسط این کشورها تولید می‌شود.

نعیمی که کشورش بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت اوپک است و بسیاری آن کشور را مهره اصلی اوپک تلقی می‌کنند، گفته است: «همه چیز در شرایط خوب است.» قیمت کنونی نفت خام «برای همه خوب است. هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای تولید‌کنندگان.» او این سخنان را روز سه‌شنبه به خبرنگاران حاضر در وین گفت که برای گردهمایی مقامات ۱۲ کشور عضو اوپک که امروز برگزار می‌شود، در آنجا حاضر بودند. عربستان سعودی می‌گوید قیمت حدود بشکه‌ای ۷۵‌دلار برای بازار منصفانه است چون این قیمتی است که سرمایه‌گذاری بر توسعه عرضه جهانی را تشویق می‌کند و در عین حال اقتصاد جهان را که برای خروج از بدترین رکود اقتصادی چند دهه گذشته تقلا می‌کند، تحت فشار قرار می‌دهد.

الصباح از کویت نیز همین عقیده را بیان داشت. او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی کویت گفت که از قیمت‌های کنونی خشنود است و آن را «قابل‌قبول» هم برای تولید‌کنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان توصیف کرد.این گروه تولید‌کنندگان نفت حدود ۳۵‌درصد تولید نفت جهان را عرضه می‌کند و به دلیل آنکه قیمت‌ها همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کنند، در سال جاری عرضه خود را کاهش نداده‌است.

یک تحلیل گر ارشد نفت از مرکز جی‌بی‌سی انرژی در وین می‌گوید: «اساسا اعضای اوپک همیشه می‌خواهند قیمت‌ها افزایش یابد اما در شرایط کنونی و با توجه به اقتصاد ضعیف کنونی آنها محتاط عمل می‌کنند.» رییس اوپک خوزه بوتلهو واسکونسیلوس که وزیر نفت آنگولا نیز هست، اعلام کرده است که این کارتل نفتی قیمت‌ها را از نزدیک مورد بررسی دارد و اگر نوسانات قیمت‌ها بیش‌از حد شدید باشد، مداخله خواهد کرد. او دیروز در سفر خود به وین افزود: «با توجه به ماهیت و هزینه‌های سرمایه‌گذاری، قیمت‌های نفت خام می‌تواند و باید بین ۷۳ تا ۷۵ دلار ثابت شود. اگر بالاتر رود تنها علت آن سوداگری‌های مالی است.»