کتایون همایونی - روز دوشنبه قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۶۶‌دلار رسید، زیرا بورس‌های آسیا با کاهش روبه‌رو شدند و سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمار اقتصادی در این هفته بودند. این آمار میزان سلامت اقتصاد آمریکا را مشخص می‌کند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه نوامبر به ۵۶/۶۵‌دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۱۳ سنت افزایش در رقم ۰۲/۶۶‌دلار ثابت شد.

روز دوشنبه بورس‌های آسیا دچار کاهش شدند و بورس ژاپن به دلیل آن که ارزش ین در برابر دلار به بالاترین میزان نه ماهه رسید آسیب دید.

نفت خام طی ماه‌ها بین محدوده ۶۵‌دلار و ۷۵‌دلار نوسان داشته است، زیرا به‌رغم شواهدی مبنی‌بر اینکه تقاضای مصرف‌کنندگان ضعیف است معامله‌گران به نشانه‌های بهبود اقتصاد جهانی تکیه کردند. یک معیار اقتصادی که به شدت مورد بررسی قرار خواهد گرفت گزارش ماهانه وزارت کار آمریکا است که روز جمعه منتشر خواهد شد. سرمایه‌گذاران همچنین در این هفته گزارش‌های قیمت مسکن، بخش تولید، اعتماد مصرف‌کننده، هزینه ساخت‌وساز و سفارشات کارخانه‌ای را دریافت خواهند کرد. در دیگر معاملات بورس نیویورک بهای بنزین برای تحویل در ماه اکتبر به ۶۱/۱‌دلار در هر گالن رسید. نفت کوره ۶۷/۱‌‌دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹۷/۳‌دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۶۷/۶۴‌دلار در هر بشکه معامله شد.