رقابت تنگاتنگ مالکی و علاوی

عکس:AP

گروه بین‌الملل- فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین عراق با اختلاف بسیار اندکی از فهرست دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست‌وزیر کنونی این کشور در انتخابات پارلمانی پیشی گرفته‌است، موضوعی که بی‌تردید به ماه‌ها رایزنی سیاسی در عراق برای تشکیل دولت منجر خواهد شد و می‌تواند باعث ایجاد خلاء قدرت در عراق شود که تهدیدی بسیار جدی برای امنیت این کشور به شمار خواهد رفت. به گزارش خبرگزاری رویترز، آخرین نتایج انتخابات پارلمانی عراق حاکی از آن است که فهرست نوری مالکی در عراق جای خود را به فهرست ایاد علاوی داده است. نتایج جدید انتخابات پارلمانی عراق روز سه‌شنبه و درست در روزی منتشر شد که انفجار دو بمب شهر مصعیب واقع در ۶۰ کیلومتری جنوب بغداد به کشته شدن هشت نفر منجر شد.

این دو انفجار درست در فاصله چند دقیقه به یکدیگر منفجر شد. حملات تروریستی اخیر در آستانه انتقال احتمالی قدرت در عراق و همین طور خروج نیروهای آمریکایی از این کشور انجام می‌شود و آسیب‌پذیری عراق را در برابر حملات تروریستی نشان داد.

انفجار‌های روز سه‌شنبه یک روز پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در استان انبار انجام شد و تردید‌ها درباره شکننده بودن امنیت عراق را افزایش داد. موضوعی که باعث افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت عراق شده این است که با توجه به نتایج انتخابات پارلمانی برای تشکیل یک دولت قانونی در عراق به ماه‌ها زمان برای مذاکره و چانه‌زنی سیاسی نیاز خواهد بود و این موضوع باعث خواهد شد تا با توجه به ایجاد یک خلاء سیاسی در این کشور، خشونت‌ها افزایش یافته و این درست در شرایطی است که آمریکا تصمیم دارد به زودی نیروهای خود را از عراق خارج و تامین امنیت این کشور را به مسوولان عراقی واگذار کند.

علاوی اکنون با اختلاف اندکی از فهرست مالکی که شیعیان آن را تشکیل می‌دهند فاصله گرفته است.

ایاد علاوی یک شیعه سکولار است که رهبری فهرست العراقیه را بر‌عهده دارد و اکنون در پنج استان عراق از رقبایش پیش است. او موفق شده‌است تا در میان اقلیت سنی قدرت و نفوذ خود را افزایش دهد. سنی‌ها سال‌ها و در زمان حکومت دیکتاتوری صدام حسین در عراق قدرت را در اختیار داشتند و اکنون که در اقلیت هستند به دنبال آن هستند تا قدرت از دست‌رفته خود را تا ‌حدودی بازیابند.

این در شرایطی است که با شمارش ۸۰‌ درصد آرا از ۱۲ میلیون رای ریخته شده به صندوق‌ها، فهرست ایاد علاوی تنها ۹ هزار رای از فهرست نوری مالکی پیش است. نتایج نهایی و قطعی انتخابات تا چند هفته دیگر اعلام نخواهد شد و ممکن است که تغییر کند.

فهرستی که قرار بود با نوری مالکی ائتلاف کند، فهرست ائتلاف ملی عراقی است که پیش‌تر از متحدان مالکی بود، اما اکنون از او فاصله گرفته است. همچنین این احتمال وجود دارد که فهرست پیروز با فهرست احزاب کرد که در مناطق شمالی این کشور که قدرت را در اختیار دارند، ائتلاف کنند.