گروه بین‌الملل- گزارش‌های خوب مشاغل و صنعت خدمات آمریکا موجب افزایش شاخص‌های وال‌استریت در روز دوشنبه شد و شاخص میانگین صنعتی داوجونز را به سمت سطح ۱۱،۰۰۰ واحد سوق داد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۶ واحد رشد کرد و برای نخستین‌بار طی ۱۸ ماه گذشته به سطح بسیار مهم ۱۱،۰۰۰ واحد نزدیک‌تر شد. اعتماد فزاینده به اوضاع اقتصادی موجب کاهش تقاضا برای اوراق قرضه شد و نرخ بهره را بالا برد.

گزارش روز جمعه دولت آمریکا مبنی براین که در ماه مارس اقتصاد این کشور بزرگ‌ترین افزایش شغل را طی سه سال گذشته ثبت کرده است نشان داد بهبود اقتصادی ادامه می‌یابد. گزارش‌های روز دوشنبه نیز مبنی بر بهبود تقاضا در کسب و کارهای خدماتی و بازار مسکن به خوش‌بینی معامله‌گران افزود. موسسه مدیریت عرضه اعلام کرد شاخص این موسسه برای فعالیت در بخش خدمات آمریکا از ۵۳ واحد در ماه فوریه به ۴/۵۵ واحد در ماه مارس افزایش یافته است. این رقم بهتر از ۵۴ واحدی بود که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند. این شاخص صنایعی همچون بهداشت و درمان، خرده‌فروشی و خدمات مالی را دربر می‌گیرد.

در این میان انجمن ملی دلالان معاملات ملکی آمریکا گزارش داد تعداد افرادی که برای خرید مسکن قرارداد امضا کرده‌اند در ماه فوریه نسبت به ماه ژانویه ۲/۸ درصد افزایش داشته است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۸/۴۶ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۵۵/۱۰۹۷۳ واحد رسید که بیشترین سطح این شاخص طی ۱۸ ماه گذشته بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۴/۹ واحد یا ۸/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۴/۱۱۸۷ واحد رسید. این شاخص نیز در بالاترین سطح ۱۸ ماهه خود قرار دارد. شاخص نسدک کامپوزیت با ۹۵/۲۶ واحد یا ۱/۱ درصد افزایش روبه‌رو شد و به ۵۳/۲۴۲۹ واحد رسید. این شاخص در بهترین سطح خود از ۱۵ اوت سال ۲۰۰۸ تاکنون قرار دارد. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۶۷/۱۳ واحد یا ۲ درصد جهش کرد و به ۶۵/۶۹۷ واحد رسید.

روز سه‌شنبه بورس‌های آسیا وضع متفاوتی داشتند، زیرا سرمایه‌گذاران در این فکر بودند که آیا اقتصاد رو به بهبود آمریکا به این منطقه امکان می‌دهد رشد خود را با سرعت سرسام‌آور ادامه دهد یا خیر.

شاخص استاندارد اند پورز ۲۰۰ استرالیا پیشتاز شاخص‌هایی بود که افزایش یافتند. این شاخص ۹/۰ درصد رشد کرد و به ۷۰/۴۹۵۳ واحد رسید. بورس سنگاپور ۴/۰ درصد و بورس مالزی ۲/۰ درصد افزایش یافت.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۵/۰ درصد سقوط کرد و بورس اندونزی ۲/۰ کاهش یافت درحالی که بورس‌های چین، کره جنوبی و هندوستان تغییر چندانی نکردند. بورس‌های هنگ‌کنگ و تایلند نیز به مناسبت تعطیلات بسته بودند.