گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه بروز یک اشتباه تایپی در فروش کامپیوتری سهام موجب رقم خوردن یکی از متلاطم‌ترین روزهای تاریخ وال‌استریت شد و در کمتر از نیم ساعت شاخص میانگین صنعتی داوجونز حدود ۱۰۰۰ واحد، تقریبا یک دهم ارزش این شاخص، سقوط کرد. این بزرگ‌ترین کاهش طی یک روز معاملاتی بود. پیش از پایان معاملات شاخص داوجونز دو سوم این سقوط را جبران کرد، اما بااین وجود بزرگ‌ترین کاهش واحدی این شاخص از فوریه سال گذشته تاکنون رقم خورد.

به‌جز فعال شدن سفارشات خودکار به دلیل معاملات نادرست، هیچ‌کس مطمئن نیست چه اتفاقی رخ داد. یک احتمال این است که یکی از کارگزاران به جای دستور فروش ۱۶ میلیون دلار سهام رقم ۱۶ میلیارد دلار را وارد کرده است و این امر برای آغاز دستور فروش در کل وال‌استریت کافی بوده است. شرایط ساعت‌ها پس از پایان معاملات نامشخص ماند و بازارسهام نسدک و دیگران اعلام کردند معاملات نادرست را باطل خواهند کرد. دیگر بورس‌ها نیز تلاش کردند سفارشات را بررسی کنند.

شاخص‌ها پیش از پایان معاملات روز پنج‌شنبه مقداری از کاهش خود را جبران کردند و با حدود ۳ درصد کاهش روز را به پایان رساندند. این بزرگ‌ترین کاهش از آوریل سال ۲۰۰۹ تاکنون بود. همچنین مقدار زیادی از افزایش شاخص‌ها در سال جاری از میان رفت.

این فروش سهام در شرایط پرتنشی برای وال‌استریت رخ داد یعنی درست زمانی که موسسه مالی گلدمن ساکس با اتهام کلاهبرداری روبه‌رو شده است، نگرانی از عدم بازپرداخت بدهی‌ها در اروپا و همچنین جنجال درمورد قوانین مالی وجود دارد.شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۰/۳۴۷ واحد یا ۲۰/۳ درصد کاهش یافت و به ۳۲/۱۰۵۲۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۵/۳۷ واحد یا ۲۴/۳ درصد سقوط کرد و به ۱۵/۱۱۲۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۵/۸۲ واحد یا ۴۴/۳ درصد افت کرد و به ۶۴/۲۳۱۹ واحد رسید.

در پی فروش ارزان قیمت سهام در وال‌استریت و در میان نگرانی‌ها از گسترش بحران بدهی اروپا و تضعیف بهبود اقتصاد جهان، دیروز، جمعه بورس‌های جهان با کاهش شدید روبه‌رو شدند. در انگلستان شاخص فوتسی ۱۰۰، ۸۶/۵۲ واحد یا یک درصد سقوط کرد و به ۱۳/۵۲۰۸ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۸۱/۵۸ واحد یا یک درصد کاهش یافت و به ۴۵/۵۸۴۹ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه نیز ۶۵/۸۷ واحد یا ۵/۲ درصد افت کرد و به ۴۶/۳۴۶۸ واحد رسید.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۱/۳ درصد کاهش روبه‌رو شد و به ۵۹/۱۰۳۶۴ واحد رسید. بورس‌های تایوان، اندونزی، تایلند و نیوزیلند به شدت سقوط کردند. شاخص شانگهای چین ۹/۱ درصد افت کرد و شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ کاهش ۱/۱ درصدی را ثبت کرد.