اعتماد به اقتصاد اروپا ناگهان افت کرد

گروه بین‌الملل- بر اساس آمار و ارقامی که دیروز کمیسیون اروپا در بروکسل درباره چشم‌انداز اقتصادی اروپا منتشر کرد، همزمان با تحولات بازارها تحت تاثیر بحران بدهی‌های اروپا، اعتماد به اقتصاد اروپا در ماه مه به‌ناگهان کاهش یافت و این در شرایطی است که افزایش نرخ تورم در این ماه کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. بنا به گزارش بلومبرگ، یک شاخص مربوط به اعتماد مدیران و مصرف‌کنندگان در ۱۶ کشور عضو یورو، از ۶/۱۰۰ در ماه آوریل به ۴/۹۸ سقوط کرده است. از سوی دیگرگزارشی جداگانه حکایت از آن دارد که قیمت‌های مصرف‌کننده در این منطقه در ماه مه نسبت به یک سال پیش ۶/۱ درصد افزایش یافته است. البته این میزان کمتر از پیش‌بینی ۷/۱ درصدی اقتصاددانان بوده است.

به‌نظر می‌رسد پس از پدید آمدن بحران بدهی‌های یونان که موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران شد و دولت‌ها را مجبور به کاهش هزینه‌ها برای کاهش کسری بودجه کرد، اقتصاد ناحیه یورو برای بازگرداندن قدرت خویش با چالش‌های زیادی روبه رو است. در شرایطی که کاهش ارزش یورو در سال جاری به شکوفایی صادرات این منطقه کمک کرد، در عوض این کاهش باعث شد هزینه‌های واردات افزایش یابد. شاخص استاکس یوروپ۶۰۰ ظرف دو ماه اخیر ۷ درصد کاهش یافته است.

یک اقتصاددان از مرکز آی‌ان‌جی گروپ در بروکسل به نام کارستن برزسکی می‌گوید: «طی چند هفته اخیر روزی نبوده است که در آن گزارشی درباره بحران یونان، افت بازارهای سهام یا احتمال وقوع یک بحران مالی دیگر منتشر نشود. همه این‌ها روی اعتماد به اقتصاد این منطقه تاثیر می‌گذارد. از سوی دیگر ضعف یورو به صادرات منطقه کمک می‌کند و تولیدکنندگان در شرایط خوبی قرار می‌گیرند. این کاملا یک موضوع روانی است.»

بر اساس گزارش دیروز کمیسیون اروپا، اعتماد مصرف‌کنندگان از ۱۵- در ماه آوریل به ۱۸- در ماه مه رسید. اعتماد به بخش خرده‌فروشی، ساخت‌و‌ساز و صنایع خدماتی نیز دچار افت شده است. اما اعتماد به بخش تولید از ۷- به ۶- رسیده است.

پس از انتشار این گزارش کمیسیون اروپا، ارزش یورو در برابر هر دلار در لندن با ۳/۰ درصد افزایش به ۲۳۰۵/۱ رسید.