گروه بین‌الملل- روز جمعه گزارش ناامیدکننده مشاغل آمریکا موجب سقوط شاخص‌ها در وال‌استریت شد و شاخص میانگین صنعتی داوجونز طولانی‌ترین کاهش متوالی را از بدترین روزهای بحران مالی تاکنون ثبت کرد. شاخص داوجونز در هفتمین و طولانی‌ترین کاهش متوالی خود از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون ۴۶ واحد افت کرد. شاخص داوجونز و دیگر شاخص‌های عمده برای دومین هفته متوالی نیز کاهش بزرگی را ثبت کردند. سرمایه‌گذاران دلیل تازه‌ای برای این نگرانی یافتند که بهبود اقتصادی شتاب خود را از دست می‌دهد. زیرا دولت آمریکا اعلام کرد کارفرمایان بخش خصوصی در ماه ژوئن تنها ۸۳،۰۰۰ شغل ایجاد کرده‌اند که این میزان کمتر از ۱۱۲،۰۰۰ شغل پیش‌بینی شده توسط تحلیل‌گران بود.

معاملات در آستانه تعطیلات روز استقلال سبک، اما به خصوص در ساعات پایانی متلاطم بود. شاخص داوجونز در پنج دقیقه پایانی بدون تغییر بود، اما درست قبل از بسته شدن وال‌استریت دچار کاهش شد.

گزارش‌های مشاغلی که اوایل هفته گذشته منتشر شدند، انتظارات برای چشم‌انداز بازار مشاغل را کاهش دادند. هفته گذشته شرکت ای‌دی‌پی اعلام کرد استخدام در بخش خصوصی کمتر از حد انتظارات است و دولت آمریکا گزارش داد تعداد تقاضاهای جدید برای دریافت مزایای بیکاری به طور غیرمنتظره افزایش داشته است. روز جمعه دولت آمریکا گزارش داد در ماه ژوئن ۲۲۵،۰۰۰ شغل دولتی کاهش یافته است. به طور کلی ۱۲۵،۰۰۰ نفر در ماه ژوئن شغل خود را از دست دادند، اما نرخ بیکاری به طور غیرمنتظره به شدت کاهش یافت و از ۷/۹ درصد به ۵/۹ درصد رسید. این درحالی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند نرخ بیکاری به ۸/۹ درصد افزایش خواهد یافت. این کاهش نرخ بیکاری از آنجا ناشی می‌شود که برخی از مردم دست از جست‌وجو برای کار کشیده‌اند. این امر بدین معنی است که جزو افراد بیکار محاسبه نمی‌شوند. دولت آمریکا همچنین گزارش داد سفارشات کارخانه‌ای در ماه مه برای نخستین‌بار طی ۹ ماه گذشته کاهش داشته است. این کاهش ۴/۱ درصدی بیشترین میزان از مارس ۲۰۰۹ تاکنون بود. کاهش سفارشات کارخانه‌ای سرمایه‌گذاران را نگران کرد، زیرا تاکنون، بخش تولید یکی از قوی‌ترین بخش‌های اقتصاد بوده است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۵/۴۶ واحد یا ۵/۰ درصد سقوط کرد و به ۴۸/۹۶۸۶ واحد رسید. شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۷۹/۴ واحد یا ۵/۰ درصد کاهش یافت و به ۵۸/۱۰۲۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۵۷/۹ واحد یا ۵/۰ درصد افت کرد و به ۷۹/۲۰۹۱ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است، با ۷۹/۵ واحد یا یک درصد کاهش در رقم ۹۷/۵۹۸ واحد ثابت شد. طی هفته، شاخص داوجونز ۵/۴ درصد، شاخص استاندارد اندپورز ۵۰۰، ۵ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۹/۵ درصد سقوط کرد. شاخص راسل ۲۰۰۰ نیز با کاهش ۲/۷ درصدی روبه‌رو شد.