کاهش بی‌سابقه اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی

عکس: رویترز

شادی آذری- کاهش قیمت انرژی موجب شد قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا برای سومین ماه متوالی کاهش یابد، اما شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در ماه جولای به کمترین حد خود طی یک سال گذشته نزدیک شد که این امر منعکس‌کننده ماهیت ضعیف احیای اقتصادی آمریکا است. بنا به گزارش رویترز، وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد که قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا بجز قیمت مواد غذایی و انرژی در ماه جولای ۲/۰ درصد افزایش یافت که این افزایش بیشترین میزان افزایش از ماه اکتبر تا کنون بوده است. تحلیلگران اعلام کرده‌اند که خطرات احتمالی افت قیمت‌ها کاهش یافته است و این را نشانه‌ای دال بر عدم بازگشت اقتصاد آمریکا به رکود اقتصادی دانسته‌اند.

جیم اوسولیوان، اقتصاددان ارشد مرکز ام‌اف‌گلوبال در نیویورک می‌گوید: «ما شاهد کاهش سرعت رشد اقتصادی هستیم، اما این آغاز یک رکود دوباره نیست. تورم در قیمت‌ها، به‌جز مواد غذایی و انرژی، می‌تواند موجب برطرف شدن ترس از خطرات کاهش قیمت‌ها شود. احیای اقتصادی هنوز در حد سالم باقی مانده است.»

شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه گذشته ۱/۰ درصد کاهش یافت، این در شرایطی است که در ماه مه نیز این شاخص ۲/۰ درصد کاهش یافته بود. تحلیلگران انتظار داشتند قیمت‌های مصرف‌کننده ثابت بمانند.

در ماه پیشین قیمت‌های انرژی ۹/۲ درصد کاهش یافت و قیمت‌های مواد غذایی ثابت ماند. اما افزایش هزینه‌های اجاره بها پس از ماه‌ها رکود، اجازه داد تا شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده افزایش یابد. در ماه مه نرخ این افزایش ،به جز برای مواد غذایی و انرژی، ۱/۰ درصد بود و بازارها انتظار نرخی مشابه را برای ماه گذشته میلادی داشتند. تحلیلگران بر این باورند که افزایش هزینه‌های اجاره بها امیدوارکننده است و نشان‌دهنده بازار کاری است که در آن اشتغالزایی آغاز شده است، البته با گام‌هایی آرام.

گزارشی دیگر از اوضاع اقتصادی ایالات متحده حکایت از آن دارد که در اوایل ماه جاری شاخص اعتماد مصرف‌کننده از بالاترین حد خود در سال جاری سقوط کرده است و علت آن وجود نگرانی‌هایی در مورد درآمدها و مشاغل بوده است.

شاخصی که رویترز و دانشگاه میشیگان از میزان اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکایی تعریف کرده‌اند، از رقم ۰/۷۶ در ماه ژوئن به ۵/۶۶ افت کرده است. این بسیار کمتر از رقم ۵/۷۴ بوده است که بازار انتظار آن را داشت.

قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا آخرین بار از اکتبر تا دسامبر سال۲۰۰۸ برای سه ماه متوالی کاهش یافته بود و از آن هنگام تا انتشار این گزارش چنین اتفاقی به ثبت نرسیده بود. در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن، شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده ۱/۱ درصد افزایش یافت که این کمترین میزان افزایش از ماه اکتبر بوده است و نسبت به رقم ۲ درصد در دوره منتهی به ماه مه به شدت کاهش یافته است.

در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن تورم در اقلامی به جز مواد غذایی و انرژی ۹/۰ درصد افزایش یافت که هماهنگ با انتظار بازار بود. اغلب مقامات فدرال رزرو گستره ۷/۱ تا ۲ درصد را برای نرخ تورم آمریکا مناسب می‌دانند.