رشد بی‌سابقه بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا از زمان اتحاد دو آلمان

صدراعظم (چپ) وزیر امور خارجه (وسط) و وزیر اقتصاد آلمان (راست) / عکس: رویترز

به کمک رشد زیاد اقتصاد آلمان، ناحیه یورو نیز رشد اقتصادی بیش از انتظاری را به ثبت رساند شادی آذری

اقتصاد آلمان در فصل دوم سال میلادی جاری توانست سریعترین رشد را از زمان اتحاد آلمان غربی و شرقی در دو دهه پیش به ثبت برساند و همین موضوع باعث شد اقتصاد ناحیه یورو متشکل از ۱۶ اقتصاد اروپایی بیشتر از انتظار اقتصاددانان رشد کند. بنا به گزارش بلومبرگ، تولید ناخالص داخلی آلمان در فصل دوم سال میلادی جاری نسبت به فصل اول همین سال ۲/۲ درصد رشد کرد و موجب شد اقتصاد ناحیه یورو نیز یک درصد رشد کند که این رشد سریع‌ترین رشد ناحیه یورو طی چهار سال اخیر است. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که در فصل دوم سال میلادی جاری رشد تولید ناخالص داخلی آلمان ۳/۱ درصد و رشد تولید ناخالص داخلی ناحیه یورو ۷/۰ درصد خواهد بود.

با پشت‌سر گذاردن بحران سال گذشته رکود اقتصادی جهان، آلمان، این بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، از افزایش تقاضای جهانی بهره برد و همزمان با آن کاهش ۱۰ درصدی ارزش یورو در برابر دلار در سال جاری باعث شد صادرات این کشور در خارج از ناحیه یورو رقابتی‌تر شود. در چنین شرایطی دولت‌های اروپایی از هزینه‌های خود می‌کاهند تا با کسری بودجه‌های روزافزون خود مقابله کنند. جارگن مایکلز، اقتصاددان ارشد ناحیه یورو در مرکز سیتی‌گروپ لندن می‌گوید: «این رشد یک داستان صرفا آلمانی است. به دلیل آنکه کشورهای اطراف آلمان تلاش‌هایی را برای مقابله با مشکلات مالی خود در پیش گرفته‌اند، خطراتی رشد اقتصادی را تهدید می‌کند، اما مطمئنا ما شاهد یک بحران دیگر در اروپا نخواهیم بود.»

با انتشار خبر رشد بی‌سابقه اقتصاد آلمان، در بورس فرانکفورت، ارزش هریورو در برابر دلار تا یک چهارم سنت افزایش یافت و هر یورو به ۲۸۴۳/۱ دلار رسید. این عملکرد اقتصاد آلمان منعکس‌کننده تفاوت وضعیت اقتصادی کشورهای ناحیه یورو است چون مربوط به فصلی است که در آن شاهد بحران مالی یونان بودیم. این بحران تا جایی پیش رفته بود که حتی احتمال فروپاشی ناحیه یورو را مطرح ساخته بود. در همین مقطع زمانی اقتصاد فرانسه ۶/۰ درصد، اقتصاد ایتالیا ۴/۰ درصد و اقتصاد اسپانیا ۲/۰ درصد رشد کرد. اما یونان که در ماه مه مجبور شده بود در جست‌وجوی یک برنامه نجات مالی باشد، شاهد کوچک شدن ۵/۱ درصدی اقتصاد خود در همین زمان بود.

جنیفر مک‌کئون، اقتصاددان مرکز کپیتال اکونومیکس لندن می‌گوید: «اقتصادهای همسایه آلمان با نگاهی که به آینده دارند همچنان از ریاضت اقتصادی خود رنج خواهند برد و در رکود باقی می‌مانند یا به آن باز می‌گردند.» وی افزود: «پیش‌بینی می‌شود احیای اقتصادی آلمان تضعیف شود چون تقاضای جهانی کاهش خواهد یافت و ثبات مالی خود آلمان هم از سال میلادی آینده آغاز خواهد شد.» براساس اعلام یورو استت، دفتر آمار اتحادیه اروپا واقع در لوکزامبورگ، آلمان که در حدود یک چهارم اقتصاد ناحیه یورو را به خود اختصاص داده است، عامل ایجاد حدود دو سوم رشد اقتصادی ناحیه یورو در فصل دوم سال جاری میلادی بوده است. افزایش تولید ناخالص داخلی آلمان بیشترین افزایش فصلی را از زمان آغاز یکپارچگی این کشور در سال ۱۹۹۱ تا کنون نشان داده است. رشد اقتصادی این کشور در فصل اول نیز از پیش‌بینی ۲/۰ درصدی به ۵/۰ درصد افزایش یافت و اصلاح شد. تولید ناخالص داخلی ناحیه یورو نیز در سه ماه ابتدایی سال میلادی جاری ۲/۰ درصد افزایش یافته بود.

بنا به عقیده آندریاس شورل، اقتصاددان دکابانک فرانکفورت، در معیار سالانه می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که اقتصاد آلمان در فصل دوم سال حدود ۹ درصد رشد کرد و این رقم اقتصاد آلمان را در کنار اقتصادهای نوظهوری چون چین و هندوستان قرار می‌دهد.

رینر برودرل، وزیر اقتصاد آلمان در بیانیه‌ای که توسط پست الکترونیکی منتشر شد، اعلام کرد که این داده‌ها نشان می‌دهد اقتصاد آلمان که در سال گذشته ۷/۴ درصد کوچک شده بود، «در سال ۲۰۱۰ بسیار بیشتر از ۲ درصد رشد خواهد کرد.»