کاهش شدید اعتماد آمریکایی‌ها به مدیریت اقتصادی اوباما

عکس: AFP بر‌اساس آخرین نظر‌سنجی‌ها و در آستانه انتخابات ماه نوامبر مشخص شد

پایین‌ترین سطح اعتماد به مدیریت اقتصادی اوباما

احسان ابطحی

بر اساس آخرین نظر‌سنجی‌‌ که به طور مشترک از سوی خبرگزاری آسوشیتد‌پرس و موسسه نظر‌سنجی GfK انجام شده‌‌است، میزان اعتماد مردم ایالات‌متحده به باراک اوباما، رییس‌جمهوری کشورشان در زمینه مدیریت اقتصاد آمریکا به پایین‌ترین حد خود از زمان آغاز ریاست‌جمهوری او رسیده‌است.

این نظر‌سنجی همچنین نشان می‌دهد که اکثریت قابل توجهی از آمریکایی‌ها چشم‌‌انداز آینده اقتصاد کشورشان را ضعیف توصیف می‌کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نتایج ضعیف این نظر‌سنجی می‌تواند در آستانه انتخابات ماه نوامبر کنگره و برخی از فرمانداری‌ها خبر بسیار بدی برای رییس‌جمهوری ایالات‌متحده و حزب دموکرات این کشور باشد. در فاصله تنها ۱۱ هفته تا انتخابات دوم نوامبر، تنها ۴۱ درصد از کسانی که در نظر‌سنجی اخیر شرکت کرده‌اند، عملکرد اقتصادی رییس‌جمهوری کشورشان را مورد تایید قرار داده‌اند. این میزان سه درصد کمتر از نظر‌سنجی ماه آوریل است که بر‌اساس آن ۴۴ درصد عملکرد اوباما در زمینه اقتصادی را تایید می‌کردند. این در شرایطی است که در نظر‌سنجی اخیر ۵۶ درصد عملکرد اقتصادی اوباما را مورد تایید قرار نداده‌اند. ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظر‌سنجی هم گفته‌اند که وضعیت اقتصادی در دوران زمامداری اوباما بدتر شده یا در همان شرایط پیشین باقی مانده‌است.با این وجود، سه چهارم از پاسخ‌دهندگان تاکید کرده‌اند که دستیابی به پیشرفت‌های قابل توجه اقتصادی تنها در ۱۸ ماه - زمانی که از ورود اوباما به کاخ سفید می‌گذرد- غیر‌واقع بینانه است. بر‌اساس همین نظر‌سنجی ۴۹ درصد از شرکت‌کنندگان در مجموع عملکرد اوباما را مورد تایید قرار داده‌اند و گفته‌اند که شخصا او را دوست دارند.چشم‌انداز تاریک اقتصادی آمریکاییان، تابستان امسال و پس از آنکه آخرین آمار حکایت از افزایش نرخ بیکاری به حدود ۱۰ درصد داشت، بیش از گذشته تاریک شد. این آمار فشار بسیاری سنگینی را به اوباما و دموکرات‌ها که کنترل کنگره را در اختیار دارند وارد کرد.

اسکات بردلی، مدیر‌ ۳۸ ساله یک فروشگاه فرش فروشی در کلمبیا می‌‌گوید: «‌اقتصاد، حامی زندگی است.» او اضافه کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ میلادی به اوباما رای داده‌است اما در انتخابات آینده به او رای نخواهد داد. او همچنین کنگره را به دلیل نرخ بالای بیکاری مورد سرزنش قرار داد؛ اما اضافه کرد که سیاست‌های اوباما وضعیت اقتصادی را بدتر کرده است.حتی بسیاری از حامیان ثابت‌قدم اوباما نظیر جولیوس تیلور که یک دانشجو و ساکن شهر فلینت در ایالت میشیگان است تلاش می‌کنند تا نسبت به آینده اقتصاد ایالات‌متحده خوش‌بین باشد، حتی وقتی که خود شخصا هزینه رکود اقتصادی را می‌پردازند. تیلور در همین زمینه می‌گوید: «‌من علاقه دارم که بگویم اقتصاد در حال پیشرفت است، اما بسیاری از شاخص‌ها خلاف خواسته قلبی من را نشان می‌دهند.»از سوی دیگر و در حالی که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا در انتخابات ماه نوامبر آینده اکثریت بیشتری در کنگره به دست بیاورند، رای دهندگانی که علاقه اندکی به دموکرات‌ها دارند و لزوما به آنها رای نمی‌د‌هند بیش از هر زمان دیگری ناکامی‌ها اقتصاد آمریکا و دموکرات‌ها را به چالش می‌گیرند.این همه در شرایطی است که جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند آمریکایی‌ها را قانع کنند که بیشتر از اوباما می‌توانند شغل ایجاد کنند. از سوی دیگر اوباما و دموکرات‌ها سعی می‌کنند تا به مردم نا‌امید ایالات‌متحده این‌گونه وانمود کنند که به ثمر رسیدن برنامه‌های اقتصادی آنان به زمان بیشتری نیاز دارد.نتایج این نظر‌سنجی، دیروز و یک روز پس از آن انتشار یافت که رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در مبارزه‌ای انتخاباتی به نفع یک نامزد دموکرات در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن گفت: «‌حقیقت این است که چندین سال طول خواهد کشید تا بتوانیم خود را به طور کامل از رکود اقتصادی خارج کنیم. بسیار زمان خواهد بود که بتوانیم ۸ میلیون شغل ایجاد نماییم.» اوباما اضافه کرد: «‌کسانی که غیر‌از این به شما می‌گویند، تنها به دنبال رای شما هستند.»این در حالی است که دموکرات‌ها به خوبی به دشواری‌هایی که با آن مواجه هستند، آگاهند: ۶۰ درصد از مردم آمریکا می‌گویند که کشورشان در مسیری اشتباه قرار دارد. از سوی دیگر برای دموکرات‌ها بسیار دشوار است تا بخواهند اهمیت موضوع اقتصاد را نادیده بگیرند؛ ۹۱ درصد آمریکایی‌ها می‌گویند اقتصاد اولویت اول مشکلات آنها است و پس از آن بیکاری را بزرگ‌ترین مشکل می‌دانند. ۸۱ درصد شرکت کنند در نظر‌سنجی بر این باورند که در حال حاضر اقتصاد ایالات‌متحده ضعیف یا بسیار ضعیف است. این در حالی است که این میزان در ماه ژوئن ۷۲ درصد بود.

باراک اوباما رییس‌جمهوری ایالات متحده/ عکس: GETTY IMAGES