گروه بین‌الملل- تیموتی گیتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا دیروز یکشنبه راهی پکن شد تا درمورد مسائلی که برخی با نام جنگ ارزی از آن یاد کرده‌اند، با معاون نخست‌وزیر چین مذاکره کند. پس از تعهد وزرای دارایی گروه ۲۰ برای ایجاد دوباره توازن در اقتصاد جهانی، تیموتی گیتنر وزیر خزانه‌داری آمریکا دیروز یکشنبه مذاکراتی فوری را با مقامات مالی چین در مورد تنش‌های ارزی ترتیب داد.

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از دولت چین گیتنر و وانگ چی‌شان معاون نخست‌وزیر این کشور در فرودگاه شهر چینگدائو درمورد روابط اقتصادی آمریکا- چین تبادل نظر کردند. مقامات چین همچنین اعلام کردند آن دو در مورد فراهم کردن مقدمات نشست رهبران گروه ۲۰ در یازدهم و دوازدهم نوامبر گفت‌وگو کردند.

پکن از طرف آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته است که از کنترل خود بر نرخ یوآن بکاهد. مقامات آمریکایی معتقدند پایین ‌نگهداشتن نرخ ارز توسط چین موجب افزایش مازاد تجاری این کشور شده است و اشتغال در آمریکا را از میان برده است. این در شرایطی است که مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۳۰ سپتامبر قانونی را به تصویب رساند که به واشنگتن اجازه می‌دهد دولت‌هایی را که به منظور مزیت تجاری ارزش پول خود را دستکاری می‌کنند، مجازات کند. مجلس سنا نیز پس از انتخابات کنگره در ماه نوامبر این قانون را تصویب خواهد کرد.

برنامه دیدار گیتنر و وانگ روز شنبه و پس از پایان نشست وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی گروه ۲۰ در کره جنوبی اعلام شد. پس از دیدار گیتنر و ژی ژورن وزیر دارایی چین در کره جنوبی، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نیازمند ارتباطاتی در سطح بالاتر هستند.

روز شنبه اعضای گروه ۲۰ توافق کردند از دستکاری در ارزش پول اجتناب کنند.

دیدار روز یکشنبه گیتنر و وانگ دومین دیدار آن دو بود. پیش از این گیتنر و وانگ در ماه آوریل در فرودگاه پکن دیدار کردند. در آن زمان نیز گیتنر و وانگ درمورد تنش‌های به وجود آمده به دلیل پایین نگه داشتن ارزش یوآن گفت‌وگو کردند.

پکن در ماه ژوئن تعهد کرد نرخ ارز را انعطاف‌پذیرتر کند؛ اما از آن زمان تاکنون ارزش یوآن در برابر دلار تنها ۲ درصد افزایش یافته است. افزایش ارزش یوآن از زمان تصویب لایحه مربوط به نرخ ارز در مجلس آمریکا تسریع شده است. این موضوع نشان می‌دهد پکن تلاش می‌کند مانع تصویب این لایحه توسط سنا شود.