اعتراض وزیر امور خارجه استرالیا به بازداشت بنیانگذار ویکی‌لیکس

سایه ماندگار

کوین راد؛ وزیر خارجه استرالیا/ عکس: GETTY IMAGES

استرالیا دیروز ایالات‌متحده را مقصر اصلی افشای اسناد دیپلماتیک این کشور دانست. این اظهار نظر پس از آن انجام می‌شود که دادگاهی در بریتانیا دستور بازداشت جولین پل آسانژ، بنیانگذار و سردبیر وب‌‌سایت ویکی‌لیکس را به اتهام ارتکاب جرایم جنسی در سوئد صادر کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز از بریزبن استرالیا، آسانژ که ۳۹ سال سن دارد و استرالیایی است روز سه‌شنبه در لندن خود را تسلیم پلیس بریتانیا کرد. آسانژ پس از آن خود را به پلیس معرفی کرد که سوئد حکم بازداشت او را در کشورهای اروپایی صادر کرده‌ بود. آسانژ که اتهامات وارده به خود را رد می‌کند، باید تا پیش از جلسه دادگاه در روز ۱۴ دسامبر در زندان بماند.

آسانژ امسال مدتی را در سوئد زندگی کرده‌است و از سوی دو زن سوئدی که به طور داوطلبانه برای وب‌‌سایت ویکی‌لیکس کار می‌کردند، به دلیل سوء‌ رفتار جنسی مورد شکایت قرار گرفته است. این در شرایطی است که یک دادستان سوئدی خواستار بازجویی از آسانژ درباره اتهاماتش شده‌است.در همین حال، وب‌سایت ویکی‌لیکس که با انتشار صد‌ها هزار سند محرمانه دیپلماتیک ایالات‌متحده به شدت باعث خشم مقامات واشنگتن شده، وعده داده‌است که جزئیات بیشتری را درباره ۲۵۰ هزار سند ایالات‌متحده منتشر خواهد کرد.

در این میان، کوین راد، وزیر خارجه استرالیا در واکنش به دستگیری بنیانگذار وب‌سایت ویکی‌لیکس گفت که افرادی که سند‌های دیپلماتیک ایالات‌متحده را فاش کرده‌‌اند باید دستگیر شوند نه آسانژ که تنها این اسناد را منتشر کرده‌است. او اضافه کرد که افشای این اسناد پرسش‌های فراوانی را درباره امنیت نگه‌داری اسناد دیپلماتیک در ایالات‌متحده ایجاد کرده‌است.

کوین راد که نخست‌وزیر پیشین استرالیا است و اکنون سمت وزارت‌خارجه را در اختیار دارد در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری رویترز گفت: «‌شخص آقای آسانژ مسئول افشای غیر‌قانونی ۲۵۰ هزار سند ایالات‌متحده از شبکه ارتباطاتی دیپلماتیک این کشور نیست.»

راد ادامه داد: «‌آمریکایی‌ها مسوول این اقدام هستند.» سخنان راد در شرایطی بیان می‌شود که در یکی از اسناد دیپلماتیک فاش شده ایالات‌متحده توسط وب‌سایت ویکی‌لیکس در مورد شخص کوین راد آمده است که راد «مستعد خطا است و به شدت می‌خواهد همه چیز طبق نظر خودش اجرا شود.» این ارزیابی دیپلماتیک به زمانی باز می‌گردد که راد سمت نخست‌وزیری استرالیا را بر‌عهده داشت.