کاهش مازاد تجاری چین

شادی آذری

دیروز دولت چین در یک گزارش رسمی، مازاد تجاری این کشور در ماه دسامبر را بالغ بر ۱/۱۳ میلیارد دلار یعنی کمتر از برآوردها اعلام نمود. این گزارش در شرایطی منتشر شده است که چیزی به برگزاری اجلاس ۱۹ ژانویه نمانده است. اجلاسی که پیش‌بینی می‌شود در آن باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، به چین فشار آورد تا ارزش یوآن را افزایش دهد.

بنا به گزارش بلومبرگ، مازاد تجاری چین در ماه نوامبر بالغ بر ۹/۲۲ میلیارد دلار بوده و ۲۰ اقتصاددانی که بلومبرگ از آن‌ها نظرسنجی کرده است به‌طور میانگین رقم ۸/۲۰ میلیارد دلار را برای مازاد تجاری چین در ماه دسامبر پیش‌بینی کرده بودند.

وب‌سایت رسمی اداره گمرکات چین دیروز اعلام کرد صادرات این کشور نسبت به سال گذشته ۹/۱۷ درصد افزایش یافته و به ۲/۱۵۴ میلیارد دلار رسیده است و واردات آن با ۶/۲۵ درصد افزایش به ۱/۱۴۱ میلیارد دلار بالغ شده است.

این گزارش، ادعاهای چین را مبنی بر اینکه دولت این کشور با افزایش مصرف داخلی سعی می‌کند تا تجارت خود را متوازن سازد و در متوازن‌سازی اقتصاد جهان مشارکت کند، تایید می‌نماید. مازاد تجاری چین در کل سال ۶ درصد کاهش یافت و به ۱/۱۸۳ میلیارد دلار رسید و این در شرایطی محقق شد که پس از بحران مالی جهان، تجارت بار دیگر قوت گرفت و در ماه دسامبر صادرات و واردات چین به رکورد رسید. ژو هونگ‌بین، یک اقتصاددان هنگ‌کنگی از مرکز اچ‌اس‌بی‌سی، می‌گوید: «چین توانسته است مازاد تجاری کل سال گذشته را به حدود ۳ درصد تولید ناخالص داخلی برساند و این در شرایطی است که اوج مازاد تجاری این کشور در سال ۲۰۰۷ و بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی آن بوده است.» ژو افزود: « به بیان دیگر چین توانسته است مازاد تجاری خود را متوازن سازد و این احتمال افزایش ارزش یوآن را تضعیف می‌کند.»

دیروز ارزش یوآن برای پنجمین روز متوالی در برابر دلار کاهش یافت و با ۱/۰ درصد افت به نرخ ۶۳۲۶/۶ در برابر هر دلار رسید.

مازاد تجاری که در گزارش دیروز چین منتشر شد، کم‌ترین میزان از ماه آوریل تاکنون را نشان داده است. افزایش صادرات چین کمتر از میانگین برآوردهای اقتصاددانان یعنی رقم ۳/۲۳ درصد بوده است. در ماه نوامبر صادرات چین ۳۵ درصد افزایش یافته بود. واردات چین نیز نسبت به برآورد ۹/۲۴ درصدی اقتصاددانان و افزایش ۳۸ درصدی در ماه نوامبر، افزایش یافته است. یک اقتصاددان از موسسه کریت اگریکول واقع در هنگ‌کنگ می‌گوید: «داده‌های منتشر شده، از تداوم تقاضای خارجی و تقویت تقاضای داخلی حکایت دارد.» وی افزود: « مازاد تجاری کمتر از انتظار به معنای آن است که فشار کمتری برای افزایش ارزش بر یوآن وارد خواهد شد.»

قانونگذاران آمریکایی در حال بررسی قانونی هستند که بر اساس آن چین بخاطر پایین‌نگهداشتن ارزش یوآن جریمه شود. کاخ سفید نیز اعلام کرده است در دیدار رییس‌جمهوری آمریکا و همتای چینی او، هوجینتائو، نرخ این پول در محور مذاکرات خواهد بود. بر اساس داده‌هایی که دیروز منتشر شد، مازاد تجاری چین در برابر ایالات متحده آمریکا در ماه دسامبر، به ۱۴ میلیارد دلار رسید. در شرایطی که مقامات آمریکایی برای تسریع در افزایش ارزش یوآن به دولت چین فشار می‌آورند و مدعی‌اند که این اقدام موجب کاهش نابرابری‌ها در ترازهای تجاری خواهد شد و به چین کمک خواهد کرد تا با حباب قیمت دارایی‌ها و تورم خود مقابله کند، چین از خطر نابودی مشاغل و بی‌ثباتی اجتماعی در صورت افزایش شدید ارزش یوآن سخن می‌گوید.

بر اساس میانگین برآوردهای ۱۸ اقتصاددان شرکت‌کننده در نظرسنجی بلومبرگ، اقتصاد چین در سال گذشته میلادی ۱/۱۰ درصد رشد کرد. بر اساس همین نظرسنجی، رشد اقتصادی چین در سال جاری میلادی به ۹ درصد کاهش خواهد یافت که البته هنوز این میزان سه برابر رشد اقتصادی ایالات متحده و شش برابر رشد اقتصادی ناحیه یورو است.