گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، بورس‌های جهان با کاهش روبرو شدند زیرا گزارش بدتر از حد انتظار مشاغل آمریکا موجب سقوط وال‌استریت در روز جمعه شد. این درحالی بود که در آستانه سفر هو جینتائو،رییس جمهوری چین، به آمریکا گزارش‌ها آمار تجاری خوب این کشور را نشان داد. در آسیا، شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۷/۱ درصد سقوط کرد و به ۸۱/۲۷۹۱ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷/۰ درصد افت کرد و به ۲۶/۲۳۵۲۷ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۸۱/۲۰۸۰ واحد رسید. بورس‌های هندوستان، سنگاپور و فلیپین نیز دچار کاهش شدند. اما شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا از این روند کاهش پیروی نکرد و با ۱/۰ واحد افزایش به ۷۰/۴۸۱۸ واحد رسید. شاخص اصلی نیوزیلند نیز ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۲۷/۳۳۷۱ واحد رسید. بورس تایوان نیز با افزایش روبه‌رو شد. به نظر تحلیل‌گران گزارش ناامیدکننده مشاغل آمریکا بر بازارهای سهام تاثیر منفی گذاشت. وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد کارفرمایان در ماه دسامبر ۱۰۳ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که این میزان بسیار کمتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود. با این وجود نرخ بیکاری از ۸/۹ درصد در ماه نوامبر به ۴/۹ درصد در ماه دسامبر کاهش یافت. علت این کاهش تاحدی به خاطر آن بود که افراد بسیاری از جست‌وجو برای کار دست کشیدند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۶/۵۹۵۸ واحد رسید. شاخص داکس آلمان نیز ۴/۰ درصد افت کرد و به ۳۷/۶۹۱۸ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۱ درصد سقوط کرد و به ۹۷/۳۸۱۵ واحد رسید. براساس آماری که دیروز، دوشنبه، توسط گمرک چین منتشر شد صادرات این کشور در ماه دسامبر رشد دو رقمی را ثبت کرد و ۹/۱۷ درصد افزایش یافت. گرچه این صادرات نسبت به رشد ۹/۳۴ درصدی در ماه نوامبر کاهش داشته است، اما مازاد تجاری ۱/۱۳ میلیارد دلاری برای چین برجای گذاشته است. کارشناسان براین باورند که این مساله نشان می‌دهد اقتصاد چین به خوبی عمل می‌کند و رشد اقتصادی این کشور به طور چشمگیری کند نشده است.

مقامات آمریکا اعلام کرده‌اند که چین با پایین نگهداشتن مصنوعی نرخ ارز خود به تجارت جهانی لطمه زده است. دولت چین نیز از سیاست فدرال رزرو آمریکا مبنی بر خرید ۶۰۰ میلیارد دلار اوراق قرضه انتقاد کرده است. زیرا این کار موجب کاهش ارزش دلار می‌شود و به صادرکنندگان آمریکایی مزیت بیشتری می‌دهد. درمیان این تنش‌های اقتصادی و همچنین اختلاف نظرهای سیاسی درمورد کره شمالی، باراک اوباما و هو جینتائو قرار است هفته آینده با یکدیگر دیدار کنند.