اسد: با جنگی سرنوشت‌ساز روبه‌رو هستیم

بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه

گروه بین‌الملل- بشار اسد با اشاره به درگیری‌های اخیر در کشورش گفت: سوریه هم‌اکنون با جنگی روبه‌رو است که سرنوشت ملت سوریه را در آینده مشخص خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در سخنانی به مناسبت روز ارتش با سرنوشت‌ساز خواندن درگیری‌های جاری در کشورش گفت: ارتش سوریه عزم و اراده خود را در رویارویی با تروریسم به اثبات رسانده است. وی در این سخنان که در مجله «جیش‌الشعب» سوریه منتشر شد، خطاب به ارتش این کشور گفت: ارتش سوریه از دیرباز تاکنون در جنگ‌های شرافتمندانه و قهرمانانه‌ای در دفاع از کشور شرکت کرده و نقش بارزی در نشان دادن وجهه فرهنگی و تمدن بالای سوریه داشته است.

اسد ادامه داد: جنگ ما با دشمن هم اکنون جنگی با اهداف واضح است که با شیو‌ه‌های مختلف باید به آن دست یافت و این جنگ سرنوشت ملت و امت ما را در آینده و حال مشخص خواهد کرد.

رییس جمهوری سوریه در این سخنان که به مناسبت شصت و هفتمین سالروز تشکیل ارتش سوریه آن را ایراد کرد، آورده است: دشمن ما هم اکنون در میان خود ماست و از جاسوسان داخلی به عنوان پلی برای رسیدن به اهداف خود و ناامن ساختن کشور استفاده می‌کند و در این خصوص قصد دارد اقتصاد و توانایی‌های سوریه را به ضعف بکشاند.

وی خطاب به نظامیان این کشور گفت: ای فرزندان میهن شما بار دیگر بهترین رشادت‌ها و حمایت‌ها را در حفظ کشور خلق کردید و در مقابل گروه‌های تروریست و جنایتکار با استواری ایستاده‌اید.

بشار اسد در ادامه پیام خود آورده است: ای فرزندان دلیر ارتش شما از کرامت و شرف ملت دفاع می‌کنید و امنیت را به کشور و آرامش را به شهروندان سوری باز می‌گردانید و برای این کار بیش از هر زمان دیگری آمادگی دارید.

رییس جمهوری سوریه در پایان پیام خود گفت: من و ملت سوریه به شما بسیار اطمینان داریم که با تمام توان و بهترین وجه از سوریه حمایت می‌کنید و در این راه پایدار و استوار هستید.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل از وضعیت شهروندان و آوارگان در حلب به شدت ابراز نگرانی کرده است.

بنا بر گزارش‌های رسیده نبردهای خونین همچنان در شهر حلب ادامه دارد. دیروز ترکیه اعلام کرد که تنها در ۴۸ ساعت گذشته ۲۰۰ هزار نفر از اهالی حلب به مرزهای این کشور فرار کرده‌اند.

نیروهای ارتش سوریه با استفاده از هلیکوپتر‌ و تانک به حملات خود علیه مواضع مخالفان در شهر حلب ادامه می‌دهند. سازمان ملل با اعلام نگرانی شدید از وضعیت مردم حلب، خواهان کمک‌های انسانی برای رسیدگی به وضعیت شهروندان حلب شد.

ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیساریای عالی رسیدگی به امور پناهندگان وابسته به سازمان ملل متحد، در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز با «بحرانی» خواندن وضعیت شهروندان حلب گفت: هزاران تن از مردم هراسان در تلاش هستند تا در مساجد یا مدارس پناه گیرند. اینها مردمی هستند که یا توانش را نداشتند تا شهر را ترک کنند یا به عمق خطر حمله به شهر توجه نداشتند و ترجیح دادند در خانه ‌و کاشانه‌‌ خود باقی بمانند.

فلمینگ با تاکید بر این‌که مسیر فرار نیز، مسیری پر از دشواری است، اضافه کرد: در اکثر مواقع مسیری که شهروندان باید برای فرار به مرز کشورهای همسایه طی کنند، پر از ماموران امنیتی، پست بازرسی و نظامیان یا گروه‌های مسلح است.

ملیسا فلمینگ می‌گوید: بررسی‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از ۱۸ هزار نفر از ساکنان شهر حلب که دو و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، خانه‌های خود را از دست داده‌ و آواره شده‌اند.

شمار پناه‌جویان سوری تنها در ترکیه در حال حاضر نزدیک به ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن برآورد می‌شود.

در همین شرایط هر دو طرف نبرد حلب را «سرنوشت ساز» توصیف کرده‌اند.