باهره دامغانی- اقتصاد آمریکا دچار وضعیت متناقضی است. درحالی که گزارش درآمد کمپانی‌ها، حاکی از سود مناسب و خوب آنها بود به نحوی که موجب امیدواری سرمایه‌گذاران و فعالان وال‌استریت شد، روز شنبه وزارت بازرگانی ایالات متحده گزارشی درباره رشد تولید ناخالص داخلی در ربع اول سال منتشر کرد که کمتر از انتظار و پیش‌بینی اقتصاددانان بود و شک و تردید را درباره اقتصاد آمریکا افزایش داد و اقتصاد ایالات متحده در سه ماه اول سال فقط ۳/۱درصد رشد کرده است، اما این خبر نتوانست بر شاخص سهام مرغوب داوجونز اثر بگذارد و برای این شاخص صنعتی، تنها درآمد شرکت‌ها و کمپانی‌های زیرمجموعه کافی بود تا ترقی شاخص آن به سطح بی‌سابقه‌ای برسد. میانگین شاخص سهام صنعتی داوجونز برای اولین بار در هفته گذشته از مرز ۱۳۰۰۰واحد گذشت. همچنین در ایالات متحده، سفارش برای کالاهای بادوام در ماه مارس ۴/۳درصد افزایش یافته است که بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها است، همچنین سفارش‌های جدید برای کالاهای سرمایه‌ای غیردفاعی به استثنای هواپیما، ۷/۴درصد در ماه مارس افزایش پیدا کرده است. این گزارش‌ها، نگرانی‌ها درباره وضع اقتصادی آمریکا را تخفیف داده است و برای بازار گزارش درباره وضعیت واقعی اقتصاد مانند سود کمپانی‌ها و سفارش کالا بسیار تعیین‌کننده است، گو اینکه کاهش رشد تولید ناخالص داخلی حداقل می‌تواند به یک نتیجه مثبت منتج شود و آن توقف روند افزایش نرخ بهره به دلیل حرکت کند اقتصاد آمریکا است.

در آلمان، صاحبان صنایع و سرمایه در وضعیت خوبی به سر می‌برند و آرامش خاطر دارند. گزارشی که موسسه اطلاعات اقتصادی درباره شرایط اقتصادی و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی منتشر کرده‌اند و ۷۰۰۰کمپانی را مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد که به اعتقاد صاحبان سرمایه و صنایع، وضعیت اقتصادی در آلمان خوب است. همچنین یورو به بالاترین حد ارزش خود در برابر دلار از ابتدای رواج تاکنون رسیده است.

در دسامبر ۲۰۰۴، هر یورو به ازای ۳۶۶/۱ معامله شد و روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۳۶۸۲/۱ معامله شد و تحلیلگران افزایش ارزش یورو را تا مرز هر یورو به ازای ۳۸۰۰/۱ دور از انتظار نمی‌دانند.

در ایالات‌متحده فروش خانه‌های موجود در ماه مارس ۴/۸درصد تنزل کرده است که از اوایل دهه ۸۰ تاکنون بزرگ‌ترین رقم تنزل است و جای نگرانی زیادی وجود دارد. در دو سال گذشته بخش مسکن در ایالات‌متحده موتور رشد اقتصادی این کشور بوده است. تحلیلگران مقصر این وضعیت را هوای بد می‌دانند. البته فروش خانه‌های جدید در ماه گذشته ۶/۲درصد افزایش پیدا کرده است. اقتصاد بریتانیا، آهنگ رشد آرامی را در سه سه‌ماه اول سال ۲۰۰۷ طی کرده است و ۷/۰درصد رشد داشته است. در کل سال تا پایان مارس، تولید ناخالص داخلی این کشور ۸/۲درصد رشد یافته است که روندی آرام و منطقی برای اقتصاد بریتانیا است.

در اقتصادهای نوظهور تولید ناخالص داخلی کره‌جنوبی تا پایان سه‌ماه اول ۲۰۰۷، ۴درصد رشد تجربه کرده است. اقتصاد نیوزیلند که پیشگام اصلاحات اقتصادی درست مطابق برنامه‌های سازمان همکاری‌های اقتصادی اروپا است و تحسین این سازمان را برانگیخته است، اما به تازگی این سازمان را به دلیل کسری خارجی و کاهش بهره‌وری اقتصادی نگران کرده است.