پیروزی گازی روسیه در برابر آمریکا

دنیای اقتصاد - سه کشور حوزه بالای دریای خزر دیروز توافقنامه اولیه احداث خطوط لوله جدید انتقال گاز ترکمنستان به روسیه و ازبکستان را به امضا رساندند. این خط لوله که توافق اولیه ساخت آن در حضور ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، قربانعلی‌محمد‌اف رییس‌جمهور ترکمنستان و نورسلطان نظر بایف رییس‌جمهور ازبکستان به امضا رسید که در نهایت گاز ترکمنستان و روسیه را به اروپا خواهد رساند.این قرارداد در حالی به امضا رسید که امضای آن یک پیروزی چشمگیر برای مسکو در برابر واشنگتن به حساب می‌آید. پیش از این ایالات متحده تلاش گسترده‌ای را انجام داده بود تا این خط لوله بدون گذر از روسیه به اروپا کشیده شود. حتی دیک‌چنی معاون رییس‌جمهوری آمریکا نیز به همین منظور پارسال سفری را به آسیای میانه انجام داد. ولادیمیر پوتین در حاشیه امضای این قرارداد از اتحادیه اروپا و ایالات متحده درخواست کرد تا از دخالت در امور داخلی کشورهای حوزه بالای دریای خزر خودداری کنند. قرارداد انتقال گاز سه جانبه آسیای میانه امضا شد

پیروزی گازی روسیه در برابر آمریکا

گروه بین‌الملل- روسای جمهوری روسیه، ترکمنستان و قزاقستان قرارداد اولیه احداث خطوط لوله انتقال گاز مرزی بین سه کشور را به‌منظور افزایش صادرات گاز به امضا رسانند.

ولادمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگارن حاضر شد و گفت: ما خط لوله گاز ساحلی دریای خزر را بار دیگر فعال و بازسازی خواهیم کرد تا زمینه صادرات گاز بیشتر برای کشورهای آسیای میانه و روسیه فراهم شود.

پوتین در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای این خط لوله برای صادرات گاز گفت: میزان انتقال گاز از طریق این خط لوله مشترک ۱۰میلیارد متر مکعب در سال خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود قرارداد نهایی احداث آن تا قبل از ماه جولای به امضا برسد. پوتین با بیان این که احداث این خط لوله در راستای همکاری‌های بیشتر روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته انجام می‌شود، گفت: بر اساس زمانبندی انجام شده کار احداث خط لوله مرزی انتقال گاز از نیمه اول سال ۲۰۰۸ آغاز می‌شود و پس از تکمیل تا سال ۲۰۱۲ظرفیت انتقال گاز آن تا ۱۲میلیارد متر مکعب در سال قابل افزایش است.

خط لوله‌ای که هم اکنون گاز ترکمنستان را از طریق روسیه و قزاقستان به اروپا می‌رساند دارای ظرفیت انتقال ۵میلیارد متر مکعب در سال است. احداث این خط لوله یک موفقیت بزرگ برای مسکو به حساب می‌آید.

ایالات متحده طرحی را مطرح کرده بود که بر اساس آن گاز ترکمنستان از مسیری بدون حضور روسیه به اروپا منتقل می‌شد و اکنون با امضای این قرارداد روسیه همچنان در کانون صادرات گاز به اروپا قرارداد طرح ایالات متحده به دنبال آن بود که نقش روسیه را در تامین گاز اروپا کمرنگ کند اما روسیه اکنون با انعقاد قرارداد با این دو کشور توانسته بخشی از طرح آمریکا برای لوله گاز آسیای میانه را خنثی کند.

ولادمیر پوتین همچنین دیروز در نشست مشترک با قربان قلی همداف،‌ رییس‌جمهور ترکمنستان و نورسلطان نظربایف، رییس‌جمهور قزاقستان بر لزوم همکاری بیشتر در بین کشورهای مشترک المنافع تاکید کرد.

پوتین همچنین خواستار عدم دخالت ایالات متحده و اتحادیه اروپا در مسایل داخلی کشورهای حاشیه بالای دریای خزر شد. همچنین در این نشست سه جانبه از اسلام کریمف، رییس‌جمهور ازبکستان نیز درخواست شد تا کشورش به این خط لوله بپیوندد.

رییس‌جمهور ترکمنستان نیز در این زمینه گفت که این خط لوله به هیچ عنوان متوقف نخواهد شد و هیچ عاملی نمی‌تواند کشورهای درگیر در احداث این خط لوله انتقال گاز را از تصمیم خود منصرف کند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت صادرات گاز ترکمنستان به اروپا گفت: احداث این خط لوله برای تمامی طرف‌های درگیر سودآور خواهد بود. ما تامین گاز این خط لوله از جانب ترکمنستان را تضمین می‌کنیم.

آلکسی میلر، رییس شرکت گازپروم روسیه که انحصار تولید و صادرات گاز طبیعی را در این کشور در اختیار دارد با استقبال از احداث این خط لوله گفت: قراردادی که به امضا رسید به روسیه اجازه می‌دهد تا میزان واردات گاز خود از ترکمنستان را به ۸۰میلیارد متر مکعب در سال برساند. بر اساس آمارهای موجود در سال ۲۰۰۶ روسیه ۴۱میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد کرده است.

اتحادیه اروپا نیز که از بزرگترین واردکنندگان گاز از روسیه و آسیای میانه است از احداث این خط لوله استقبال کرده است. اتحادیه اروپا احداث این خط انتقال گاز را عامل افزایش امنیت عرضه گاز طبیعی برای این منطقه می‌داند.