باهره دامغانی- احتمال کاهش نرخ بهره برای کمک به رونق اقتصاد، موجب امیدواری وال‌استریت در آخرین روز هفته شد. به گزارش رویتر از نیویورک، اداره کار ایالات متحده در روز جمعه گزارش درباره شاخص هزینه تولیدکننده را منتشر کرد. براساس این گزارش که نرخ تورم برای تولید را محاسبه می‌کند، هزینه تولید در ماه آوریل ۷/۰درصد افزایش یافته است. البته بدون محاسبه نرخ غذا و انرژی، هزینه‌های کارخانه‌ها ثابت مانده است. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که هزینه تولید به طور کلی در ماه آوریل ۶/۰درصد افزایش و بدون احتساب هزینه انرژی و غذا ۲/۰ افزایش یابد. شاخص هزینه تولید، یکی از معیارهای سنجش قیمت‌ها، قبل از اینکه

به دست مصرف‌کننده برسد، است.

به هر حال گزارش هزینه تولید، نشان می‌دهد که تورم در وضع متعادلی قرار دارد و به این معنا است که بانک‌های مرکزی نیازی ندارند که نرخ بهره را افزایش دهند. علاوه‌بر این کارشناسان معتقدند شاید لازم باشد تا برای تقویت رشد اقتصادی، بانک‌مرکزی ناگزیر از کاهش نرخ بهره شود.

بنابراین در روز جمعه که فعالان وال‌استریت با توجه به اخبار نامطلوب درباره درآمد کمپانی‌ها، چشم به آمار و ارقام اقتصادی داشتند تا بتوانند تصمیم به خرید بگیرند، خبر امیدوارکننده هزینه تولید، سرمایه‌گذاران را متقاعد کرد تا اقدام به خرید کنند. استیفل نیکلاس معتقد است، رونق روز جمعه واکنشی به افول بازار در روز پنج‌شنبه بود.روز جمعه شاخص سهام داوجونز ۸۴/۰درصد به دست آورد که بالاترین میزان افزایش شاخص سهام مرغوب داوجونز در این ماه تاکنون است. به این ترتیب شاخص داوجونز توانست، زیان روز پنج‌شنبه را جبران کند. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۹۶/۰درصد افزایش یافت و شاخص سهام نزدک ۱۲/۱درصد ترقی کرد.

در مجموع هفته شاخص داوجونز که برای اولین بار از مرز ۱۳۰۰۰ واحد در این هفته گذشت، ۴۶/۰درصد افزایش داشت. استاندارد اندپورز دفاتر خود را با ۰۲/۰درصد سود در هفته بست و سهم شاخص نزدک ۳۹درصد ضرر برای کل هفته بود. کارشناسان بازار معتقدند، اگرچه تورم در وضع متعادلی قرار دارد، به نحوی که حتی مقامات بانک مرکزی را از افزایش نرخ بهره بازداشت اما عاملی که می‌تواند جریان وال‌استریت را دگرگون کند، قیمت انرژی است که همواره نوسانات آن غیرمنتظره و گاهی به مثابه شوک است.

در روز جمله در بازارهای اروپا، بازارها با رونق کار خود را به پایان بردند. شاخص FTSE بریتانیا ۶۴درصد به دست آورد. داکس آلمان ۸۶درصد و CAC-۴۰ فرانسه هم ۶۳درصد ترقی کردند. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب کاهش یافت. نشانه‌های کندی و سکون در شد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از دلایل مهم این تنزل بود. روز جمعه در نیویورک هر یورو به ازای ۳۵۳۰/۱دلار معامله شد که ۳۳/۰درصد تنزل در مقابل یورو را نشان می‌دهد. اما کاهش ۱۹/۰درصدی ین در برابر دلار باعث شد تا یک بار دیگر در این هفته هر دلار به ازای ۱۳/۱۲۰ین معامله شود. ارزش ین در مقابل یورو ۵۳/۰درصد تنزل یافت و هر یورو به ازای ۵۴/۱۶۲ین معامله شد. قیمت نفت خام همه در روز جمعه در نیویورک افزایش یافت و قیمت هر بشکه نفت با ۵۶سنت افزایش به ۳۷/۶۲دلار رسید.