آناهیتا عبداللهی: در حالی که کره شمالی قصد دارد در اواخر ماه جولای (یک ماه دیگر) راکتور هسته‌ای یونگ‌بایون را تعطیل کند، دیروز ایالات متحده خواستار سرعت بخشیدن به پروسه تعطیلی این راکتور شد.

کریستوفرهیل، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایالات متحده در روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که دارایی‌های کره شمالی آزاد شده است و دیگر دلیلی برای طولانی شدن پروسه تعطیلی نیروگاه هسته‌ای یونگ‌بایون وجود ندارد.

هیل با اشاره به تلاش ایالات متحده گفت: هم اکنون ۲۰میلیارد دلار از دارایی‌های کره شمالی آزاد شده است و از طریق حسابی در روسیه برای پیونگ‌یانگ ارسال شده است. به همین دلیل ما دیگر دلیلی برای طولانی‌تر شدن تعطیلی راکتور هسته‌ای اصلی کره شمالی نمی‌بینیم. راکتور یونگ بایون که از آن در ادبیات رسانه‌ای به راکتور اصلی کره شمالی تعبیر می‌شود، کار تولید پلوتونیوم مورد نیاز در ساخت تجهیز سلاح‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای را بر عهده دارد. تعطیلی این راکتور درخواست اصلی جامعه جهانی و شش کشور درگیر در مذاکرات هسته‌ای شبه‌جزیره کره پیونگ‌یانک و کلیه ادامه گفت‌وگوها است. کره شمالی در ۱۳فوریه موافقت کرد که طی شصت روز این راکتور را از مدار خارج کند اما در روز ۱۴مه اعلام کرد که تنها در صورت آزادسازی دارایی‌های خود که به وسیله ایالات متحده در بانک‌ دلتای آسیا در ماکوئو بلوکه شده است راکتور یونگ‌بایون را خاموش خواهد کرد. اکنون مبلغ ۲۳میلیون دلار برای پیونگ‌یانگ ارسال شده است در حالی که این مبلغ ۲۵میلیون دلار بوده است. از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین گزارش داد که هفته آینده نخستین گروه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای راهی پیونگ‌یانگ می‌شوند. همچنین کریستوفر هیل نیز با این بازرسان راهی پیونگ‌یانگ خواهد شد تا ادامه مذاکرات را به انجام رساند.

کریستوفر هیل گفت: ما از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌خواهیم که در تعطیلی راکتور یونگ بایون تعجیل کند. همچنین کاندولیزا رایس، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با استقبال از موضع پیونگ یانگ گفت: حضور بازرسان آژانس‌ بین‌المللی انرژی هسته‌ای در پیونگ‌یانگ گام جدیدی در راستای حرکت شبه‌جزیره کره به سوی ثبات و آرامش خواهد بود.

کره شمالی در ماه دسامبر سال ۲۰۰۲ میلادی بازرسان را از کشور خود اخراج کرد و این اولین گروه از بازرسان آژانس هسته‌ای هستند که پس از آن تاریخ وارد پیونگ‌یانگ می‌شوند.