اقتصاد آمریکا ناگزیر از شتاب است

گروه بین‌الملل- صندوق بین‌الملل پول اعلام کرد، اقتصاد ایالات متحده در مدت باقیمانده سال و همچنین سال ۲۰۰۸ باید آهنگ رشد خود را تسریع کند تا کسادی موجود در بخش مسکن را خنثی کند.

به گزارش رویتر صندوق بین‌المللی پول هشدار داد رشد اقتصادی آمریکا به زحمت به دو درصد می‌رسد و هنوز روندی بدون سرعت را طی می‌کند که ناشی از کسادی در سال‌های اخیر و نیز عوامل دیگر مانند افزایش بیکاری و افزایش نرخ بهره بوده است. مقامات صندوق بین‌المللی پول، اعلام کردند آنها هم مانند مقامات ایالات متحده انتظار رشد مناسبی برای اقتصادی ایالات متحده دارند. جان لیسپکی مشاور رییس صندوق بین‌المللی پول گفت، ما امیدواریم که سرعت تدریجی و آهنگ پایداری در رشد اقتصادی ایالات متحده حدود ۳درصد در سال ۲۰۰۸ مشاهده کنیم. صندوق بین‌المللی پول گفت: با وجود کاهش ناامیدکننده رشد اقتصادی در فصل اول سال ۲۰۰۷، اقتصاد آمریکا باید در سال ۲۰۰۷ حدود ۲درصد رشد و در سال ۲۰۰۸، حدود ۷۵/۲درصد رشد داشته باشد. این درحالی است که حدود دو ماه قبل پیش‌بینی‌ها برای رشد اقتصادی سال ۲۰۰۷ کمتر از ۲درصد بوده است.

جان لیسپکی گفت: خوشبختانه با وجود کسادی در اقتصاد آمریکا، روند رشد اقتصاد جهان به لطف رشد اقتصادی آسیا و اروپا، همچنان ادامه دارد. این برای اقتصاد جهان خبر خوبی است که جایگزینی برای بزرگ‌ترین بازار مصرف جهان یافته است اما خبر خوبی برای ایالات متحده نیست. وی گفت: ما هم مثل مقامات ایالات متحده معتقدیم که سناریوی بهبود اقتصاد آمریکا باید مرکب از فرود آرام، احیای رشد و نیز کاهش تورم باشد، اگرچه همه این‌ها دارای مخاطرات خاص خود هستند که مهم‌ترین افزایش هزینه انرژی است.

صندوق بین‌المللی پول معتقد است یکی از چالش‌هایی که اقتصاد ایالات متحده با آن مواجه است، افزایش میزان پس‌انداز داخلی و نیز کسری تجاری کمتر است در حالی که حمایت‌گرایی و برطرف‌کردن مشکلات مالی درازمدت همچنان به قوت خود باقی است. به هر حال باید هزینه‌های دولت برای اجرای سیستم تامین اجتماعی اندکی افزایش یابد که با مشکلات مالی اخیر، این امر اگرچه ناممکن نیست اما مشکلات زیادی در بردارد. صندوق بین‌المللی پول از سیاست اخیر بانک مرکزی ایالات متحده در توقف افزایش نرخ بهره ستایش کرد و گفت: نرخ بهره کنونی ایالات متحده یعنی ۲۵/۵درصد برای فرود آرام اقتصادی مناسب است و افزایش آن برای رشد اقتصادی ایالات متخده خطرناک است، هر چند به نظر می‌رسد افزایش سود اوراق قرضه در روزهای خرید نگرانی‌های دولت را درباره تورم افزایش داده است.

بانک مرکزی ایالات متحده هفته آینده جلسه دارد و انتظار می‌رود نرخ بهره را بدون تغییر باقی بگذارد.