گروه بین‌الملل- انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در حالی دیروز بعدازظهر به وقت محلی برگزار شد که عبدا... گل دیگر تنها نامزد به دست آوردن کرسی ریاست‌جمهوری در این کشور نبود. عبدا... گل نامزد حزب عدالت و توسعه این بار نیز بخت اول پیروزی در انتخابات به حساب می‌آید. پس از او صباح‌الدین چاکماک اوغلو از حزب حرکت ملی نامزد شده است و حسین تیفون ایگلی از حزب دموکرات چپ نیز در آخرین دقایق مدت زمان قانونی ثبت‌نام، حضور خود را در جمع کاندیداهای ریاست‌جمهوری اعلام کرد. به این ترتیب احتمال به بن‌بست رسیدن انخابات ترکیه برطرف شد. حضور نامزدهای دیگر احزاب ترکیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری نشانگر آن است که احزاب قصد تحریم انتخابات را ندارند. حضور فعال احزاب دیگر ترکیه باعث می‌شود تا ترفند سکولارها برای ابطال انتخابات با شکست روبه‌رو شود. احزاب سکولار که مخالف رسیدن گل به ریاست‌جمهوری هستند در انتخابات ماه آوریل با تحریم انتخابات مانع از دستیابی گل به آرا مورد نیاز شدند. با این وصف این بار نیز احزاب سکولاریست قصد استفاده از این روش را داشتند که حضور کاندیداهای دیگر احزاب عملا این ابتکار عمل را از آنها سلب کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز نتایج انتخابات ریاستجمهوری ترکیه مشخص نشده، اما پیش‌بینی می‌شود عبدا... گل در دور اول یا حداکثر در دور دوم بتواند پیروز انتخابات باشد.

حزب عدالت و توسعه دارای ۳۴۱ کرسی و حزب حرکت ملی دارای ۷۱ کرسی است.پیش‌بینی می‌شود کاندیداهای مستقل که تعداد ۲۴ کرسی را در اختیار دارند نیز در انتخابات شرکت کرده باشند که به این ترتیب این انتخابات دارای وجاهت قانونی خواهد بود.با این حال سی‌ان‌ان از ترکیه گزارش داد که احتمال پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات بسیار پررنگ‌تر از ماه آوریل شده است.عبدا... گل طی روزهای گذشته دیدارهایی را با سران دیگر احزاب و کاندیداهای مستقل داشته است.اخبار غیررسمی حاکی از آن است که گل توانسته موافقت برخی احزاب را جلب کند. و حرکت احزاب در معرفی کردن کاندیدای مستقل برای انتخابات ریاست جمهوری تنها یک تاکتیک سیاسی برای نشان دادن حضور فعال در انتخابات است.عبدا... گل علاوه بر ۳۴۱ رای حزب عدالت و توسعه در پارلمان به ۲۴ رای دیگر نمایندگان نیاز دارد که به دست آوردن این تعداد رای چندان دشوار نخواهد بود.

برخی تحلیلگران عقیده دارند که هدف حزب عدالت و توسعه در دور اول دستیابی به پیروزی نیست بلکه این حزب می‌خواهد انتخاباتی سالم و قانونی برگزار شود.این دقیقا چیزی است که احزاب سکولار و ارتش از آن بیم دارند.ابطال دور اول رای‌گیری کار را برای ادوار بعدی دشوار می‌کند. این روش را احزاب سکولار در جریان انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل به کار بستند. این احتمال وجود دارد که عبدا... گل در دور سوم بتواند به ریاست جمهوری دست یابد. رسیدن انتخابات به دور سوم مستلزم برگزاری ادوار اول و دوم به صورت قانونی است. عبدا... گل در دو سوم می‌تواند تنها با اتکا به آرای نمایندگان حزب عدالت و توسعه به پیروزی دست یابد چرا که دور سوم نیازمند دو سوم رای نمایندگان نیست.