آنگلا مرکل قدرتمندترین زن جهان شد

گروه بین‌الملل - آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در رده‌بندی سالانه مجله فوربس عنوان قدرتمندترین زن جهان را کسب کرد.

این دومین بار است که آنگلا مرکل این عنوان را به خود اختصاص می‌دهد. آنگلا مرکل که نخستین زن صدراعظم در آلمان شناخته می‌شود طی سال ۲۰۰۷ میلادی به طور همزمان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا و ریاست هشت کشور صنعتی را به عهده داشت. مرکل طی این مدت توانست نقش ویژه‌ای در تحولات جهانی ایفا کند. موضع‌گیری‌های او در قبال مساله آلودگی محیط زیست و تولید گازهای گلخانه‌ای یکی از موثرترین موارد دوران زمامداری او در اتحادیه اروپا عنوان می‌شود.

اما نکته جالب توجه این رده‌بندی سقوط کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات‌متحده در این فهرست است.

کاندولیزا رایس که در فهرست پارسال رده دوم را در اختیار داشت، امسال به رده چهارم سقوط کرده است. شکست مذاکرات صلح خاورمیانه و ناکامی‌های آمریکا در عراق و افغانستان اصلی‌ترین دلیل کاهش قدرت کاندولیزا رایس عنوان می‌شود.

بانو «ووایی» معاون نخست‌وزیر چین در فهرست امسال عنوان دومین زن قدرتمند جهان را به خود اختصاص داده است.

حضور فعال این زن چینی در مذاکرات سیاسی و اقتصادی دولت چین با دیگر کشورها به خصوص رهبری مذاکرات استراتژیک اقتصادی آمریکا و چین که تاکنون سه دور از آن برگزار شده است، از مهم‌ترین فعالیت‌های بانوی سیاستمدار چین در طول یک سال گذشته بوده است.

یکی از نکات جالب توجه فهرست امسال پیشروی زنان فعال اقتصادی در فهرست زنان قدرتمند جهان است این زنان در حال نزدیک کردن خود به زنان سیاستمدار از نظر میزان تاثیرگذاری بر جهان پیرامون خود هستند.

ملکه الیزابت دوم در این فهرست عنوان بیست و سوم را به خود اختصاص داده است.

جالب آنکه ملکه بریتانیا پس از ۲۳پله صعود توانسته این جایگاه را در رده‌بندی فوربس کسب کند.

مشروح این فهرست را در صفحه ۳۱روز سه‌شنبه بخوانید.