دنیای اقتصاد- با آنکه کشورهای مصرف‌کننده نفت خام توانستند خواست خود مبنی بر افزایش عرضه نفت را از طریق عربستان به اوپک دیکته کنند، این افزایش نتوانست بر روند قیمت‌ها تاثیر بگذارد و قیمت‌ها همچنان سیر صعودی را طی می‌کنند، به‌طوریکه قیمت نفت تنها ۳۵سنت با رکوردشکنی فاصله دارد که این مساله مصرف‌کنندگان را بیش از همیشه نگران کرده است. با پیشنهاد عربستان سعودی به عنوان تصمیم‌گیرنده اصلی در جمع کشورهای صادرکننده نفت

تولید اوپک ۵۰۰هزار بشکه افزایش یافت

گروه بین‌الملل - در بین تمامی دوازده کشور عضو اوپک تنها عربستان سعودی تمایل به افزایش عرضه اوپک داشت و بقیه تا آخرین لحظات پیش از برگزاری اجلاس از عدم‌نیاز به افزایش تولید سخن می‌گفتند. اما سرانجام عربستان توانست پیشنهاد افزایش ۵۰۰هزار بشکه‌ای تولید و عرضه اوپک را به دیگر اعضا قبولانده و نشان دهد که عربستان سعودی هنوز هم پس از ۴۷سال که از عمر اوپک می‌گذرد رهبر و تصمیم‌گیرنده اصلی در بزرگ‌ترین کارتل نفتی جهان است.

اعضای اوپک در نهایت در پایان نشست خود موافقت کردند که از ابتدای ماه نوامبر ۵۰۰هزار بشکه به سقف تولید این سازمان که هم‌اکنون یک سوم نفت موردنیاز جهان را تامین می‌کند افزوده شود. در شرایطی که افزایش تولید اوپک به شدت تکذیب می‌شد، این می‌تواند یک پیروزی بزرگ برای مصرف‌کنندگان نفت و آژانس بین‌المللی انرژی به حساب آید.

استراتژی مصرف‌کنندگان

در جریان این تصمیم اوپک نباید استراتژی مصرف‌کنندگان و فشاری که بر بازار نفت وارد آوردند را از نظر دور داشت.

مصرف‌کنندگان بزرگ نفت خام طی روزهای باقیمانده تا اجلاس اوپک به شدت بر حجم تقاضا افزودند. این مساله باعث به وجود آمدن شوک در بازار شد و قیمت‌ها را به سوی رکورد شکنی دیگری سوق داد. در آستانه اجلاس ۱۴۵ اوپک تقاضای بالا سبب شد که قیمت نفت از ۷۷دلار در هر بشکه عبور کرده و به سمت ۷۸دلار برود. مصرف‌کنندگان که در ماه‌های گذشته سه مرتبه از طریق سازمان بین‌المللی انرژی از اوپک خواسته بودند تا عرضه نفت را افزایش دهد و هر بار با سکوت یا مخالفت اوپک روبه‌رو شده بودند، این بار با توسل به این استراتژی توانستند شرایط بحرانی را در بازار نفت در زمان برگزاری اجلاس اوپک ایجاد کرده و از این طریق اعضای اوپک را تحت‌تاثیر قرار دهند. از آن سو عربستان نیز وظیفه خود را انجام داده و پیشنهاد افزایش تولید را مطرح کرد. کویت و قطر که به طور سنتی از مواضع عربستان در اوپک حمایت می‌کنند نیز با چرخش ۱۸۰درجه‌ای، مواضع خود را رها کردند و به موافقان این طرح پیوستند. سرانجام اجماع اوپک برای حفظ سقف تولید شکسته شد.

واکنش اعضا

علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در اظهارنظر کوتاهی در جمع خبرنگاران گفت: اوپک خود را نسبت به تحولات بازار نفت مسوول می‌داند. افزایش تولید در راستای تنش‌زدایی از بازار نفت صورت گرفته است. عبدالرحمن العطیه وزیر نفت قطر نیز با تایید تصمیم اوپک گفت: مذاکرات فشرده و مهمی در این خصوص صورت گرفت و ما عقیده داریم که افزایش تولید به سود تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است و البته اوپک شرایط و تحولات بازار نفت را زیر نظر دارد و تصمیم‌های موردنیاز را خواهد گرفت. محمدالعلیم، سرپرست وزارت نفت کویت نیز به رویتر گفت: افزایش ۵۰۰هزار بشکه‌ای تولید عملا پاسخی به نگرانی‌های کشورهای مصرف‌کننده نفت خام بود. وی افزود: ما این‌گونه تحلیل کردیم که بازار نفت با کمبود عرضه روبه‌رو است و به همین دلیل تصمیم به افزایش تولید گرفته شد.

عبدا... سالم‌البدری، دبیر کل اوپک نیز در این باره گفت: پیام مابه کشورهای مصرف‌کننده این است که اوپک شرایط بازار نفت را زیر نظر دارد و افزایش ۵۰۰هزار بشکه‌ای تولید برای نشان دادن این موضوع بود. همچنین جواد یارجانی، رییس امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، گفت: کاهش حجم ذخایر نفت دلیل افزایش تولید اوپک بود. وی با اشاره به اینکه سهم ایران از افزایش تولید اوپک ۷۰هزار بشکه است، گفت: اگر کاهش در سطح ذخایر واقعی باشد تصمیم افزایش تولید اجرا می‌شود و در غیر این صورت اگر به منافع تولیدکنندگان صدمه وارد شود، اوپک آن را اجرا نخواهد کرد.

تداوم افزایش قیمت نفت

با آنکه کشورهای مصرف‌کننده نفت خام توانستند خواست خود مبنی بر افزایش تولید را از طریق عربستان به اوپک دیکته کنند، این افزایش نتوانست بر روند قیمت‌ها تاثیر بگذارد و قیمت‌ها همچنان سیر صعودی را طی می‌کنند. به گزارش بلومبرگ، قیمت هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت دیروز در بورس نفت نیویورک با ۷۰سنت افزایش به ۴۲/۷۸دلار رسید. این در حالی است که بالاترین رقمی که این نفت به خود دیده ۷۷/۷۸دلار هر بشکه بوده است. به این ترتیب قیمت نفت تنها ۳۵سنت با رکوردشکنی فاصله دارد. این مساله مصرف‌کنندگان را بیش از همیشه نگران کرده است. چرا که امکان رسیدن قیمت نفت به ۸۰دلار وجود دارد و این مساله می‌تواند باعث کاهش رشد اقتصادی مصرف‌کنندگان نفت شود.

توبین گوری، کارشناس و تحلیلگر بازار نفت در بانک مرکزی استرالیا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: ۵۰۰هزار بشکه‌ای که اوپک می‌خواهد اضافه کند کمتر از چیزی است که بتواند جریان رشد قیمت‌ها را متوقف کند. در این شرایط با وجود اعلام افزایش تولید اوپک، ابهام دربازار نفت همچنان وجود دارد.

لورنس ایگلز، رییس بخش تحقیقات سازمان بین‌المللی انرژی نیز در این باره گفت: افزایش تولید اوپک کمتر از رقمی است که بازار انتظار داشته است، ولی همین مقدار نیز می‌تواند بازار را آرام کند. ذخایر انرژی جهان هم‌اکنون به پایین‌ترین حد در ۵سال گذشته رسیده‌اند و به همین دلیل بازار نفت با بحران در قیمت‌ها روبه‌رو شده است.

علی‌النعیمی وزیر نفت عربستان در اجلاس ۱۴۵ اوپک