باهره دامغانی- استعفای شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن بازار سهام ژاپن را تکان داد، این در حالی است که اوضاع در وال‌استریت به امید کاهش نرخ بهره بر وفق مراد سرمایه‌گذاران بود.

به گزارش بی‌بی‌سی از توکیو شینزوآبه پس از اینکه نظرسنجی‌ها افول محبوبیت وی را نشان دادند، از نخست‌وزیری کناره‌گیری کرد. استعفای شینزوآبه در نظر سرمایه‌گذاران پایان یک دوره بن‌بست سیاسی تلقی می‌شود. اما به هر حال تا زمان تعیین نخست‌وزیری بعدی، بازارها اندکی ناآرام و بی‌ثبات خواهند ماند. شاخص سهام نیکی که روز سه‌شنبه را با رونق خوبی پس از چند روز کسادی سپری کرده بود، روز چهارشنبه را دچار بی‌ثباتی و عدم قطعیت شد و ۸۰واحد یا ۵۰/۰درصد از دست داد و به عدد ۱۵۷۹۷ رسید. شاخص سهام توپیکس ۴واحد یا ۲۷/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۱۵۲۸ رسید.

اما در وال‌استریت سرمایه‌گذاران با اطمینان از کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی روز خوبی را در روز سه‌شنبه پشت سرگذاشتند. بن‌برنانکی رییس بانک مرکزی در آلمان سخنرانی کرد و گفت کشورهای جهان باید همگی برای ایجاد ثبات و تعادل اقتصادی حرکت کنند. وی افزود اقدام برخی کشورها برای افزایش مازاد تجاری خود باعث عدم تعادل اقتصاد جهان می‌شود و سرانجام به آنها هم آسیب می‌رساند.

بن‌برنانکی واقعا چیزی درباره سیاست بانک مرکزی در باره نرخ بهره نگفت اما بازار سخنان او را چنین تعبیر کرده که بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش خواهد داد. البته به نظر می‌رسد گزارش وزارت بازرگانی آمریکا درباره کسری تجاری از نگرانی‌های وال‌استریت درباره کسادی، کم کرده و یکی از دلایل رونق شاخص‌ها در روز سه‌شنبه بود.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد کسری تجاری ایالات متحده سه ماه ژوئیه ۳/۰درصد تنزل یافته است و به ۲/۵۹میلیارد دلار رسیده است، که در مقایسه با ماه گذشته که کسری بودجه ۴/۵۹میلیارد دلار بود، اندکی کاهش نشان می‌دهد. افزایش صادرات باعث جبران بخشی از کسری تجاری را جبران کرده است، هر چند کسری تجاری آمریکا با چین هنوز به قوت خود باقی است و امیدی هم نیست که تغییر عمده‌ای پیدا کند. جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا تحت فشار منتقدان خود قرار دارد که او را به وضع تحریم‌هایی علیه چین ترغیب می‌کنند. به هر حال کاهش هر چند اندک کسری تجاری به تقویت بازار سهام که این روزها به دنبال بهانه و دلیلی برای جلوگیری از ضرر می‌گردد، کمک کرد.

شاخص سهام داوجونز ۱۸۱ واحد یا ۳۸/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۳۰۸ رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۲۰ واحد یا ۳۶/۱درصد ترقی کرد و به واحد ۱۴۷۱ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک با به دست آوردن ۳۸ واحد یا ۵۰/۱درصد به عدد ۲۵۹۷ رسید. در اروپا با اینکه کمیسیون اروپا اعلام کرد، در پیش‌بینی رشد اقتصادی برای منطقه یورو تجدیدنظر خواهند کرد، چرا که بحران مالی اخیر می‌تواند بر رشد اقتصادی تاثیر بگذارد، بازارها روز خوبی را در سه‌شنبه تجربه کردند. شاخص FTSE لندن، ۱۳/۲درصد ترقی کرد. داکس‌ آلمان و CAE-۴۰ فرانسه به ترتیب ۰۲/۱درصد و ۶۹/۱درصد به دست آوردند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب کاهش یافت و هر دلار به ازای ۹۴/۱۱۳ ین معامله شده اما نرخ برابری دلار در برابر یورو رکود جدیدی از خود به جای گذشت و هر یورو به ازای ۳۸۶۸/۱ دلار در روز چهارشنبه در آسیا و اروپا معامله شد.