گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر ترکیه با حمایت دو تن از سیاستمداران ارشد این کشور یک گام به پست ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر شد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری رویترز، کمتر از یکسال برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه، گمانه‌زنی‌ها در مورد چگونگی ایفای نقش رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر و عبدالله گل، رییس‌جمهوری ترکیه در اولین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ میلادی شدت گرفته است. این دو از بنیانگذاران حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و متحدانی دیرپا هستند. روابط گل و اردوغان طی یک سال گذشته چندین بار متزلزل شد که یکی از عوامل آن سرکوب معترضان ضد دولتی در تابستان سال‌جاری میلادی محسوب می‌شود. بولنت آرینچ، معاون اردوغان و یکی دیگر از موسسان حزب حاکم ترکیه به مجله آکسیون گفت: اگر اردوغان بخواهد برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نامزد شود، ما بدون هیچ شتابی می‌گوییم که دوست ما اردوغان کاندیدای ماست و موضوع تمام خواهد شد.

وی افزود: اگر اردوغان تمایل به این کار داشته باشد، این اتفاق می‌افتد. من گمان نمی‌کنم که عبدالله گل نسبت به این تمایل احساسی متفاوت داشته باشد. اردوغان که برای یک دهه گذشته بر سیاست ترکیه تسلط داشته، نمی‌تواند برای انتخابات نخست‌وزیری سال ۲۰۱۵ میلادی و بر اساس قوانین حزب حاکم ترکیه نامزد شود و انتظار می‌رود که به دنبال کسب پست ریاست جمهوری باشد. اگر چه تلاش‌هایش برای رسیدن به این هدف متوقف شده است.

حسین چلیک، معاون رییس و سخنگوی حزب حاکم ترکیه گفت: برای ترکیه بهتر این است که اردوغان سال آینده میلادی رییس‌جمهور شود و هرگونه تنش‌ را از میان بردارد.