گروه بین‌الملل- وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، به طور تلویحی اقدام ارتش مصر در برکناری رییس‌جمهوری پیشین را موجه دانست. به گزارش بی.‌بی.‌سی، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده که به پاکستان سفر کرده است، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی جئو این کشور، در پاسخ به پرسشی درباره برکناری محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده‌مصر، توسط ارتش این کشور گفت که نظامیان به درخواست مردم آن کشور وارد عمل شدند و در صدد بازگرداندن دموکراسی به کشورشان هستند. در آغاز این مصاحبه، خبرنگار تلویزیون جئو گفت که آمریکا به دموکراسی اعتقاد دارد و خود را قهرمان دفاع از دموکراسی در جهان می‌خواند و پرسید: «در چنین شرایطی، چرا ایالات متحده علیه مداخله نظامیان مصری و برکناری دولت محمد مرسی، که به روشی دموکراتیک انتخاب شده بود، موضعی اتخاذ نکرده است؟»

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه مایل است جوابی شفاف به این پرسش بدهد، گفت: « میلیون‌ها نفر از مردم مصر که نگران سقوط کشورشان به ورطه هرج و مرج و خشونت بودند، خواستار دخالت نظامیان شده بودند.»

در شرایطی که طرفداران محمد مرسی، اقدام ارتش در برکناری او را کودتا و تسلط نظامیان بر قدرت می‌خوانند، جان کری تاکید کرد: «تا آنجا که من تشخیص می‌دهم، تا زمان حاضر، نظامیان قدرت را در دست نگرفته‌اند، بلکه اداره امور کشور، در دست یک دولت غیرنظامی است.»

او اضافه کرد: «در اصل، نظامیان در تلاش برای بازگرداندن دموکراسی بوده‌اند.»

از کری در مورد گزارش‌های مربوط به کشته شدن تعدادی از تظاهرکنندگان توسط نیروهای دولتی پرسیده شد. وزیر خارجه آمریکا در این‌باره گفت: «نه، منظور از تلاش برای بازگرداندن دموکراسی، اینگونه اقدامات نبوده‌ که باعث نگرانی شدید ما شده است.»

کری در بخش دیگری از سخنانش گفت که خود او و سایر مقامات دولت آمریکا، با عدلی منصور، رییس جمهوری موقت، محمد البرادعی، معاون رییس‌جمهوری و ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده عالی ارتش و وزیر دفاع در تماس بوده‌اند و افزود که شخصا با نبیل فهمی، وزیر امور خارجه دولت موقت هم گفت‌وگوهایی داشته که در آنها تاکید کرده که از نظر آمریکا، توسل به خشونت از سوی هرکس که باشد، غیرقابل قبول است.

روز سوم ژوئیه - ۱۲ تیرماه- در شرایطی که چند صد هزار نفر از مخالفان مرسی در میدان تحریر قاهره تجمع کرده و خواستار استعفای او شده بودند، ارتش مصر با انقضای ضرب الاجلی که برای واکنش مناسب محمد مرسی به خواست معترضان تعیین کرده بود، برکناری رییس جمهوری را اعلام کرد.

در پی صدور اطلاعیه ارتش، ژنرال السیسی، در مراسمی با حضور شماری از رهبران دینی و سیاسی مصر، اعلام کرد که دولت انتقالی به رهبری عدلی منصور، یکی از قضات برجسته مصری، تشکیل شده است تا بر روند اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری و پارلمانی نظارت کند.

محمد مرسی، از حزب آزادی و عدالت وابسته به گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین، دوره ریاست جمهوری خود را در ژوئن سال گذشته و با کسب اکثریت ناچیزی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری آغاز کرد و با اعلام اینکه خود را رییس‌جمهوری همه مصری‌ها می‌داند، وعده داد که مشکلات اقتصادی و اجتماعی را حل کند.

مخالفان مرسی دولت او را به بی‌کفایتی در اداره امور و در نتیجه، تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی، جهت‌گیری به نفع اخوان المسلمین و تلاش برای برقراری یک نظام حکومتی دینی بر مصر و جلوگیری از استقرار دموکراسی در این کشور متهم می‌کردند.

از زمان برکناری محمد مرسی، طرفداران گروه اخوان المسلمین همچنان به تجمع اعتراضی با هدف بازگرداندن او به قدرت ادامه داده‌اند و در چند مورد، بین آنان و مخالفان مرسی و همچنین نیروهای امنیتی درگیری‌هایی گزارش شده که تلفاتی هم برجای گذاشته است. طرفداران محمد مرسی ارتش را به کودتا علیه رییس جمهوری قانونی متهم کرده‌اند اما مخالفان او گفته‌اند که ارتش تنها به خواست اکثریت مردم پاسخ داد و انتقال قدرت از مرسی به یک دولت موقت غیرنظامی را نمی‌توان کودتا نامید. مصر از جمله دریافت کنندگان عمده کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکاست. این در شرایطی است که قوانین ایالات متحده، کمک به حکومت‌های کودتایی را منع کرده است. به همین دلیل، موضع‌گیری آمریکاییان در قبال این پرسش که آیا برکناری محمد مرسی کودتا بود یا نه، به یکی از موضوعات مهم در بحران سیاسی اخیر مصر تبدیل شده است.

نظر وزیر امور خارجه آمریکا در حمایت تلویحی از اقدام ارتش مصر در برکناری محمد مرسی، می‌تواند موقعیت ارتش و دولت انتقالی مصر را در برابر اسلام‌گرایان طرفدار مرسی تقویت کند. همزمان گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان که نخستین وزیر خارجه یک کشور غربی است که پس از برکناری مرسی به مصر سفر می‌کند، با مقامات دولت موقت این کشور دیدار کرد. او دو طرف را به پایان‌بخشیدن به خشونت فرا خوانده است. وزارت کشور مصر هم از طرفداران مرسی خواسته است به اعتراضات خیابانی پایان دهند.