گروه بین‌الملل- تظاهرات میلیونی «نفرین ستمکاران» با حضور گسترده حامیان محمد مرسی در استان‌های مختلف مصر برگزار شد. این در شرایطی است که منابع مصری از زخمی شدن ده‌ها هوادار اخوان المسلمین در این تظاهرات خبر داده‌اند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در پی فراخوان ائتلاف حمایت از مشروعیت (گروه‌های حامی اخوان المسلمین مصر) جهت برگزاری تظاهرات میلیونی «نفرین ستمکاران در شب قدر» طرفداران محمد مرسی، رییس جمهوری مصر تظاهرات گسترده‌ای در چند استان این کشور برگزار کردند. صدها تن با تجمع در میدان لبنان واقع در استان الجیزه شعارهایی در حمایت از محمد مرسی و علیه عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر سر دادند. هواداران رییس جمهوری برکنار شده مصر در اسیوط نیز بنا به فراخوان ائتلاف حمایت از مشروعیت به خیابان‌ها آمده و خواهان بازگشت محمد مرسی به قدرت و پایان کودتای نظامی در این کشور شدند. در المنیا نیز تظاهراتی در حمایت از رییس جمهوری برکنار شده مصر برگزار شد که شرکت‌کنندگان در آن خواهان اجرایی شدن مجدد قانون اساسی ابطال شده و فعالیت مجدد مجلس شورا شدند. خبرنگار الجزیره در قاهره گزارش داد که تجمع‌ حامیان مرسی در میدان رابعه العدویه پس از اقامه نماز ظهر آغاز شد.

شرکت کنندگان در چندین راهپیمایی که از چند مسجد قاهره از جمله مسجد النور در منطقه العباسیه آغاز شده بود، به تجمع در میدان رابعه العدویه ‌پیوستند.

در الاسکندریه نیز صدها هزار تن در مراسم افطار دسته جمعی در میدان مسجد قاعد ابراهیم حضور یافتند که ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت فراخوان آن را داده بود.

در استان‌های بنی سویف، الشرقیه، اسیوط و کفر الشیخ نیز تظاهرات و راهپیمایی‌های مشابهی برگزار شد که شرکت‌کنندگان پلاکاردهایی در محکوم کردن «کودتای نظامی» برافراشتند.

منابع وابسته به اخوان المسلمین اعلام کردند که مخالفان مرسی به راهپیمایی حامیان مرسی در دمنهور واقع در استان البحیره حمله کردند. منابع مصری همچنین از وقوع درگیری‌هایی شدیدی میان هواداران و مخالفان رییس‌جمهور برکنار شده مصر در اطراف مسجد الشهید در شهر طنطا واقع در استان الغربیه در شمال غرب قاهره خبر دادند. خبرنگار شبکه المیادین نیز گزارش داد که ۱۲ تن از ساکنان دمیاط در درگیری‌ها با اعضای اخوان المسلمین بر اثر اصابت گلوله زخمی شدند، این در حالی است که یک منبع امنیتی مصری اعلام کرد که در درگیری‌ها میان ساکنان دمیاط و حامیان محمد مرسی ۵۰ تن زخمی شده‌اند. سایت اینترنتی النشره نیز گزارش داد که در میدان الاستاد و اطراف ساختمان استانداری البحیره در دمنهور نیز درگیری‌های شدیدی میان حامیان و مخالفان مرسی و تعدادی از ساکنان این مناطق رخ داد که در این درگیری‌ها از سنگ، سلاح سرد، کوکتل مولوتف و سلاح گرم استفاده شد.

به دنبال این درگیری‌ها نیروهای امنیتی مصر نیز وارد عمل شدند و از گاز اشک آور برای متفرق کردن دو طرف درگیری استفاده کردند.از سوی دیگر دفتر ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای دفاع ملی به ریاست عدلی منصور، رییس جمهوری موقت مصر نشستی با هدف بررسی بازگشت ثبات به کشور برگزار کرد.

ادامه بازداشت رهبران اخوان‌المسلمین مصر

در شرایطی که نگرانی‌های بین‌المللی در خصوص موج بازداشت‌ رهبران اخوان المسلمین مصر همچنان ادامه دارد، منابع حقوق بشری از اعتصاب غذای فعالان بازداشت شده خبر دادند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، عمرو علی الدین، یکی از اعضای کمیته دفاع از بازداشت‌شدگان مصری اعلام کرد: حدود ۱۷۹ تن از این بازداشت‌شدگان از دو روز قبل در زندان قاهره دست به اعتصاب غذا زده‌اند. وی دلیل این اقدام فعالان سیاسی را بدرفتاری و شکنجه‌ دانست که زندانی‌های کیفری علیه زندانی‌های سیاسی انجام می‌دهند. همچنین تعداد فعالان سیاسی بازداشت شده در مصر در ناآرامی‌های اخیر این کشور افزایش یافته است که در این میان رهبران اخوان المسلمین از جمله محمد البلتاجی، صفوت حجاری و عبدالرحمان عز نیز به چشم می‌خورند.

رییس‌جمهوری مصر: اجازه ادامه تحصن‌ها را نمی‌دهیم

رییس‌جمهوری موقت مصر با بیان اینکه دولتش از تمام امکانات برای حل و فصل مسالمت‌آمیز ناآرامی‌ها و پایان تحصن‌ها در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه استفاده می‌کند، تاکید کرد که اجازه ادامه تحصن‌ها را نخواهد داد.

عدلی منصور، رییس‌جمهوری موقت مصر در تماس تلفنی با شبکه تلویزیونی «الیوم» اظهار کرد: تمامی اعضای شورای دفاع ملی توافق یافتند که به تحصن‌ها پایان دهند و زمانی که دولت یک تصمیمی را اتخاذ کند در زمان مناسب آن را اجرایی می‌کند.

رییس‌جمهوری موقت مصر تصریح کرد: هر کس که مرتکب جرمی شود، در مقابل قاضی محاکمه می‌شود و حکم دادگاه علیه وی اجرایی خواهد شد.

عدلی منصور به مردم مصر وعده داد که امنیت و ثبات بیشتر در کشور محقق شود و گفت: ما با کمک این مردم گرانقدر بحران را پشت سر خواهیم نهاد. هیچ بازگشتی به عقب صورت نخواهد گرفت. دولت مصر نمی‌تواند شاهد بحران‌ها باشد. من از مردم مصر می‌خواهم که به آینده بنگرند.