مخالفت پوتین با پیشنهاد وسوسه‌کننده عربستان

گروه بین‌الملل- مقامات بلند‌پایه کاخ کرملین اعلام کرده‌اند که رییس‌جمهوری روسیه، پیشنهاد عربستان سعودی را برای معامله اسلحه و مشوق‌های اقتصادی در برابر حمایت نکردن مسکو از بشار اسد نپذیرفته است. به گزارش دویچه‌وله، خبرگزاری رویترز روز جمعه، به نقل از مقامات کاخ کرملین گزارش داد که شاهزاده بندر بن‌سلطان آل‌سعود، رییس سازمان اطلاعات عربستان هفته گذشته در دیدار با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، پیشنهادهای این کشور را در مورد بحران سوریه ارائه کرده است. یوری اوشاکف، مشاور سیاست خارجی پوتین در همین‌باره گفت که در این دیدار درباره جزئیات پیشنهاد عربستان گفت‌وگویی انجام نشده است. او اضافه کرد که «پوتین [با عربستان سعودی] بر سر هیچ معامله‌ای، مذاکره نکرده است».

او تاکید کرده است: «گفت‌وگوی خاصی بر سر معاملات تسلیحاتی یا همکاری‌های نظامی اصلا در دستور گفت‌وگوها نبود».

او همچنین با تاکید بر اینکه معاملات تسلیحاتی نیز در این پیشنهاد گنجانده شده بود اضافه کرد که در مورد همکاری‌های نظامی میان دو طرف هیچ بحثی انجام نشد. اوشاکف همچنین ضمن تاکید بر این‌که در مورد جزئیات، بحث زیادی انجام نشد، تاکید کرد که این دیدار بسیار سودمند و جالب توجه بود.

پیشنهادهای وسوسه‌کننده عربستان

از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی راشاتودی گزارش داد که عربستان سعودی به مسکو پیشنهاد یک قرار داد تسلیحاتی ۱۵ میلیارد دلاری را ارائه کرده است. اما منابع خبری نزدیک به عربستان می‌گویند در این گفت‌وگو در مورد «میزان خرید تسلیحاتی» از روسیه مذاکره‌ای نشده است.

عربستان همچنین به روسیه اطمینان داده است که این کشور اجازه نخواهد داد که منابع گازی خلیج فارس، به رقیبی برای صادرات گاز روسیه به اروپا تبدیل شود. در مقابل عربستان از مسکو خواسته است که دست از حمایت از بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه بردارد و مانع از صدور قطعنامه جدید شورای امنیت علیه دولت سوریه نشود.

راشاتودی در گزارش خود آورده است که شاهزا‌ده بندر به پوتین گفته است که به هر حال رژیمی که پس از اسد خواهد آمد کاملا در دستان عربستان خواهد بود.

ریاض به مسکو اطمینان داده است که در آن شرایط، عربستان هیچ قرارداد گازی را که منافع روسیه را به خطر بیندازد امضا نخواهد کرد و به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز اجازه نخواهد داد گاز خود را از سوریه به اروپا منتقل کنند.

تاکید روسیه بر حمایت از اسد

همزمان یک دیپلمات عرب در مورد پاسخ روسیه به این پیشنهادها به خبرگزاری فرانسه گفت: «پوتین به دقت به این پیشنهادها گوش داد و به شاهزاده بندر بن‌سلطان آل‌سعود فهماند که روسیه استراتژی خود را در برابر سوریه تغییر نخواهد داد.»

راشا تودی همچنین در گزارش خود می‌نویسد که بندر بن‌سلطان به مقامات روسیه گفته‌است که هیچ راه‌ دیگری به جز دخالت نظامی در سوریه باقی نمانده است. او تاکید کرده است که روسیه باید نشست ژنو ۲ را فراموش کند زیرا مخالفان اسد در آن شرکت نخواهند کرد.

این در شرایطی است که روز جمعه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که واشنگتن و مسکو بر سر برگزاری نشست صلح سوریه در ژنو در اسرع وقت موافقت کرده‌اند.روسیه و آمریکا تلاش می‌کنند تا با برگزاری نشست ژنو ۲ توافق طرف‌های درگیری در بحران سوریه را برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی جلب کنند.لاوروف در همین زمینه گفت که در دیدار وزرای خارجه و دفاع روسیه و آمریکا این توافق به دست آمد که کارشناسانی از دو کشور با هدف آماده‌سازی مقدمات برگزاری نشست ژنو ۲ با هم دیدار کنند.لاوروف که پس از نشست موسوم به ۲+۲ (وزرای خارجه و دفاع آمریکا و روسیه) در واشنگتن صحبت می‌کرد، مذاکرات خود با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را «مثبت» ارزیابی کرد و گفت که تا پایان ماه جاری میلادی برای فراهم کردن مقدمات نشست ژنو ۲ بار دیگر با کری دیدار خواهد کرد.جان کری نیز همزمان با آغاز مذاکرات مقام‌های بلندپایه روسیه و آمریکا گفت که واشنگتن و مسکو باید تلاش کنند تا با حل اختلاف‌های خود در زمینه سوریه و دیگر مشکلات جامعه بین‌المللی به توافق دست یابند.او اضافه کرد: «هر دوی ما و همچنین کشورهای ما بر سر جلوگیری از فروپاشی نهاد‌ها در سوریه و کشیده شدن این کشور به هرج و مرج توافق داریم، بنابراین پاسخ نهایی، راه‌حلی سیاسی مبتنی بر مذاکره است.»پیش از آغاز این مذاکرات، جان کری و سرگئی لاوروف به وجود اختلاف نظر بین دوکشور در زمینه مسائل بین‌المللی از جمله بحران سوریه اذعان کردند. در شرایطی که مسکو از دولت اسد حمایت می‌کند، آمریکا به برخی از گروه‌های مخالف حکومت سوریه کمک می‌کند.مخالفان حکومت بشار اسد می‌گویند که روسیه با کمک‌های تسلیحاتی و حمایت‌های سیاسی خود تاکنون مانع از سقوط بشار اسد شده است. روسیه با دخالت نظامی در سوریه مخالف است و بر این باور است که غرب و برخی کشورهای عربی منطقه از «تروریست‌ها» حمایت می‌کنند.طبق اطلاعاتی که از سوی سازمان ملل متحد منتشر شده است، در جریان درگیری‌های خونین سوریه تاکنون بیش از یک‌صد هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.