گروه بین‌الملل- با پایان یافتن تعطیلات عید فطر، نیروهای امنیتی مصر خود را برای مقابله با حامیان محمد مرسی و پایان دادن به تحصن و تجمع آنها در دو میدان مهم قاهره آماده می‌کنند. گفته شده که این عملیات، ممکن است از دیروز، دوشنبه، آغاز شده باشد. نیروهای امنیتی مصر روز یکشنبه (۲۰ مرداد، ۱۱ اوت) بار دیگر هواداران محمد مرسی، رییس‌جمهور برکنارشده این کشور را تهدید کردند که در ۲۴ ساعت آینده همه تحصن‌ها و بست‌نشینی‌های آنها در میدان‌های قاهره را در محاصره خود در خواهند آورد و کمپ‌های آنها را پاک‌سازی خواهند کرد. این چندمین باری است که دولت و ارتش مصر برای آن دسته از هواداران محمد مرسی که در خیابان‌ها بست نشسته‌اند، خط و نشان می‌کشد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقامات پلیس گفت که اقدام علیه تحصن‌کنندگان و معترضان حامی مرسی و اخوان‌المسلمین برای پاک‌سازی کمپ‌های آنها از سطح شهر، احتمالا از روز دوشنبه، دیروز، آغاز شد. به گفته او که نخواست هویت واقعی‌اش فاش شود، نیروهای امنیتی خود را برای مواجهه با پیامدهای این اقدام، از جمله واکنش به اعمال محدودیت‌های رفت و آمد هم آماده کرده‌اند.

حامیان محمد مرسی و هواداران اخوان‌المسلمین پیش‌تر اعلام کرده بودند که تا زمانی که زمینه بازگشت رییس‌جمهوری برکنارشده به مسند ریاست‌جمهوری فراهم نشود، به بست‌نشینی‌ها و اعتراضات خود در دو میدان مهم العدویه و النهضه در قاهره، پایان نخواهند داد. اما در آن سوی ماجرا، رییس‌جمهوری جدید مصر پیش از آغاز تعطیلات عید فطر در این کشور به تاکید گفته بود که تصمیم دولت برای پایان دادن به بست‌نشینی‌ها «برگشت‌ناپذیر» است.

از زمان برکناری محمد مرسی تا‌کنون، درگیری‌های خشونت‌آمیز در مصر دست‌کم ۲۵۰ کشته برجای گذاشته است. حامیان مرسی شرط گفت‌وگو با دولت را آزادی رییس‌جمهوری برکنارشده و بازگشت او به قدرت اعلام کرده‌اند.

رنگ باختن امیدها برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز

همزمان، تلاش‌های جامعه جهانی برای یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز و پایان دادن به بحران فزاینده و رو به گسترش مصر تاکنون راه به جایی نبرده است. ویلیام برنز معاون وزارت‌خارجه آمریکا، گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان، کاترین اشتون، مسوول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا، جان مک‌کین و لیندسی گراهام، سناتورهای آمریکایی از جمله شخصیت‌هایی بودند که به قاهره سفر کردند و با رهبران ارتش، دولت و اخوان‌المسلمین به گفت‌وگو نشستند، اما همه با دست‌خالی مصر را ترک کردند. روز یکشنبه، حزب آزادی و عدالت مصر، شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین، از تلاش‌های احمد طیب، شیخ الازهر برای میانجیگری در مناقشه سیاسی مصر انتقاد کرد.محمد سودان، یکی از سخنگویان این حزب گفت که آنان بی‌طرفی شیخ الازهر را قبول ندارند. این حزب شیخ الازهر را به دست داشتن در توطئه علیه رییس‌جمهوری (محمد مرسی) و پشتیبانی از کودتا متهم کرده است.

وزیر خارجه مصر: تجمع هواداران مرسی تا ابد نمی‌تواند ادامه داشته باشد

نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر گفت که تجمع حامیان محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده نمی‌تواند تا «ابد» ادامه داشته باشد.به گزارش بی.‌بی.‌سی، یکشنبه شب، یک منبع وزارت کشور مصر در گفت و گو با بی‌.بی‌.سی از انجام عملیاتی برای جمع کردن دو چادر معترضان تا قبل از صبح دیروز -دوشنبه- خبرداد.اما براساس گزارش‌های دریافتی، با طلوع آفتاب نشانه‌ای از فعالیت پلیس در خارج مسجد رابعه عدویه در شرق قاهره و در میدان نهضت دیده نمی‌شود.

نزدیکان هم که در نزدیکی مسجد رابعه عدویه مستقر است گفت که نشانه‌ای از فعالیت نیروهای امنیتی در محل تحصن هواداران مرسی دیده نمی‌شود.همزمان، اخوان المسلمین، که از مرسی حمایت می‌کند در مورد بروز خونریزی هشدار داده است.نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در همین‌باره گفت که این مساله باید خیلی زود یا از طریق گفت‌وگو یا از طریق اعمال قانون حل شود.فهمی افزود: حدود سه هفته است که مقامات در تلاشند تا از طریق گفت‌وگو با معترضان به توافق برسند.

وزیر خارجه مصر همچنین گفت که اگر پلیس دست به عملیاتی علیه معترضان بزند، این عملیات براساس حکم دادگاه و براساس روالی که باید صورت بگیرد، انجام خواهد شد.

گفته شده در پی احتمال مداخله پلیس، معترضان برای حفاظت از چادرهای محل تجمع، کیسه های شن را در اطراف این چادرها قرار داده‌اند.

در همین شرایط، از اعزام موتور سوارهای مسلح به چوب به محل تجمع معترضان در صورت بروز درگیری خبر داده شده است.به گفته ناظران، هر چند هنوز زود است در این‌باره که آیا پلیس عملیاتی را برای جمع آوری چادرهای معترضان انجام می‌دهد یا نه اظهارنظر کرد اما افرادی در دولت موقت هستند که تمایل ندارند تا برای خاتمه دادن به تحصن معترضان به زور متوسل شد.هنوز مشخص نیست که آیا هشدار مقامات با هدف تشویق برخی از معترضان به ترک محل تحصن صورت گرفته یا نه.هر چند که تلاش‌های دولت مصر تا‌کنون برای متقاعد کردن معترضان به ترک محل موفقیت‌آمیز نبوده است.