گروه بین‌الملل- به دنبال مخالفت عربستان با پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت جمعی از کشورهای عربی عضو سازمان ملل، از مقامات ریاض خواستند تا در تصمیم خودبازنگری کنند و عضویت در شورای امنیت را بپذیرند. این در شرایطی است که مقامات اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس از موضع عربستان استقبال کردند. به گزارش ایسنا،‌ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، سفیران دائم کشورهای عربی عضو سازمان ملل روز شنبه نشست فوق‌العاده‌ای را در نیویورک به منظور بررسی موضع عربستان در مخالفت با پذیرش عضویت غیردائم در شورای امنیت برگزار کردند. در این نشست حاضران با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: «ضمن احترام به موضع مقامات عربستان امیدواریم که عربستان در این مرحله حساس و تاریخی به ویژه در منطقه خاورمیانه عضویتش در شورای امنیت را حفظ کند و به نقش خود در دفاع از مسائل جهان عرب به ویژه در کرسی شورای امنیت ادامه دهد.» این در شرایطی است که نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب ضمن تایید موضع عربستان ابراز امیدواری کرد که این تصمیم عربستان تلاش‌ها برای توسعه و اصلاح شورای امنیت را که از چند سال گذشته آغاز شده است به پیش ببرد. العربی بر اهمیت بیانیه عربستان درباره ناتوانی شورای امنیت در حل شماری از مسائل مهم و کلیدی از جمله مساله فلسطین و اوضاع فاجعه‌آمیز انسانی در سوریه یا تشکیل منطقه‌ای خالی از سلاح در خاورمیانه تاکید کرد. وی گفت: شورای امنیت در حال حاضر نیاز به اصلاح و تغییر کامل دارد به نحوی که بتوان در شورای امنیت چارچوبی برای استفاده از حق وتو از سوی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت ایجاد کرد.

در همین شرایط عبداللطیف الزیانی،‌ دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن استقبال از موضع عربستان بر اهمیت درخواست مقامات ریاض مبنی بر انجام اصلاحات اساسی در ساختار شورای امنیت تاکید کرد.

الزیانی در این بیانیه اعلام کرد: موضع عربستان در حقیقت نشان دهنده پایبندی این کشور به قوانین بین المللی و تمایل صادقانه ریاض در احیای نقش شورای امنیت، سازمان ملل و موسسات و نهادهای مختلف است تا بتوان همکاری و امنیت و ثبات بیشتر را در جهان به وجود آورد. پیش از این عربستان اعلام کرد که با عضویت غیردائم در شورای امنیت به مدت دو سال مخالف است. مقامات ریاض دلیل این مخالفت را ناتوانی شورای امنیت به ویژه در خصوص مسائل سوریه اعلام کردند.

شورای امنیت که متشکل از ۱۵ کشور عضو است روز پنج‌شنبه عربستان، چاد، شیلی، نیجریه و لیتوانی را به مدت دو سال از آغاز سال آتی میلادی به عنوان کشور غیرعضو در این شورا انتخاب کرد.