گروه بین‌الملل- اخضر الابراهیمی و نبیل العربی در یک نشست خبر مشترکی در قاهره، پایتخت مصر، درباره بحران سوریه مذاکره و ابراز امیدواری کردند که کنفرانس ژنو ۲ هرچه سریع‌تر برگزار شود و به درگیری‌های سوریه پایان دهد. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ اخضرالابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در این نشست مطبوعاتی گفت: «مذاکرات فراوانی انجام شده است و سفر دوره‌ای را از مصر آغاز کردم و به زودی از چند کشور دیگر نیز دیدار خواهم کرد اما هنوز مشخص نیست که کنفرانس ژنو ۲ چه زمانی برگزار می‌شود و چه کسانی در آن مشارکت می‌کنند.» ابراهیمی ادامه داد: «تلاش می‌کنیم ژنو ۲ برگزار شود و به آتش‌بس در سوریه یا دست کم به کاهش درگیری‌ها در این کشور بینجامد تا دولتی انتقالی اوضاع را به دست بگیرد.»

فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه تاکید کرد: «وضعیت در سوریه بد است و روز به روز بر وخامت آن نیز افزوده می‌شود. بیش از یک سوم از ملت سوریه به شکل مستقیم از جنگ تاثیر پذیرفته‌اند و وضعیت بهداشتی در این کشور با وجود کمبود دارو بسیار وخیم است.»

او ادامه داد: «بحران سوریه خطرناک‌ترین بحران برای صلح جهانی به شمار می‌رود که باید هرچه سریعتر پایان یابد.»

الابراهیمی با اشاره به وجود اختلاف میان مخالفان سوری گفت: «ممکن است کنفرانس ژنو ۲ در غیاب برخی گروه‌های مخالف تشکیل شود اما تلاش خواهیم کرد تا همه اقشار ملت سوریه در این مذاکرات حضور یابند.»

نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب نیز ابراز امیدواری کرد که کنفرانس ژنو۲ به درگیری‌های سوریه پایان دهد.

دیدار ابراهیمی با وزیر خارجه مصر

اخصر الابراهیمی همچنین در دیدار با وزیر خارجه مصر درباره بحران سوریه و تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای برگزاری کنفرانس ژنو ۲ گفت‌وگو کرد.

به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اخضر الابراهیمی، فرستنده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه روز شنبه با نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر در قاهره دیدار کرد. در این دیدار که پیش از آغاز سفر الابراهیمی به کشورهای منطقه با هدف آماده سازی مقدمات کنفرانس ژنو ۲ درباره سوریه برگزار شد، فهمی بر حمایت کشورش از حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد.

الابراهیمی نیز در پی این دیدار در میان جمعی از خبرنگاران اعلام کرد که در دیدارش با فهمی با او درباره بحران سوریه گفت‌وگو کرده‌است.

الابراهیمی همچنین از بحران سوریه به عنوان بحرانی «کشنده» که ملت سوریه از دو سال و نیم گذشته گرفتار آن هستند یاد کرد. او در ادامه اعلام کرد که در دیدار با وزیر خارجه مصر با او درباره تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای برگزاری نشست ژنو ۲ و حل سیاسی بحران سوریه به عنوان تنها راهکار پایان دادن به این دیدار گفت‌وگو کرده است. فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در ادامه نسبت به برگزاری کنفرانس ژنو ۲ در نزدیک‌ترین زمان ممکن ابراز امیدواری و اعلام کرد که مصر به عنوان کشوری پیشرو در منطقه و کشوری که بر مسائل کشورهای عربی تاثیری بسزا دارد در کنفرانس ژنو۲ حضور خواهد داشت.

مبادله زائران شیعه لبنانی با زنان مخالفان سوری و خلبانان ترک

در پی آزادی ۹ لبنانی ربوده شده در سوریه، ربایندگان دو خلبان ترکیه‌ای نیز گروگان خود را آزاد کردند و هر دو گروه ربوده شده به کشورهای خود بازگشتند و در این بین مخالفان سوری نیز به خواسته‌های خود رسیدند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از سایت شبکه فرانس ۲۴ فرانسه، هواپیمای حامل دو خلبان ترکیه‌ای که بیش از دو ماه در لبنان توسط یک گروه شیعی ربوده شده بودند، عصر شنبه در فرودگاه آنکارا به زمین نشست و خلبانان ربوده شده به مسوولان ترکیه‌ای تحویل داده شدند. در مقابل ۹ لبنانی شیعه نیز که بیش از ۱۷ ماه در اسارت گروه‌های تندروی سوری بودند، به ترکیه منتقل شدند و از آنجا با یک هواپیمای قطری وارد بیروت پایتخت لبنان شدند. به همراه هواپیمای لبنانیان ربوده شده در سوریه، رییس امنیت ملی لبنان و وزیر امور خارجه قطر نیز حضور داشتند که ربوده‌شدگان لبنانی را تا بیروت همراهی کردند.

این تبادل گروگان با توافق میان دولت سوریه، ترکیه، ربایندگان لبنانی و گروه‌های مخالف سوری و با میانجی‌گری قطر محقق شد و بر اساس ‌آن یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مخالفان سوری نیز محقق شد.

مخالفان سوری خواهان آزادی ده‌ها زندانی زن در زندان‌های دولت سوریه بودند که بر اساس توافق با دولت سوریه این زندانیان آزاد و با یک هواپیما راهی ترکیه شدند. ۱۱ لبنانی ربوده شده در سال ۲۰۱۲ هنگامی که از یک سفر مذهبی از ایران راهی کشورشان بودند در خاک سوریه توسط گروه‌های مسلح مخالف ربوده شدند که پس از چندی دو تن از آنها آزاد شدند. همه این افراد شیعه بودند و مخالفان سوری مدعی بودند که از اعضای حزب الله هستند و شرط کردند تا آزادی زندانیان زن از زندان‌های دولت سوریه آنها را آزاد نخواهد کرد.

یک گروه لبنانی نیز در مقابل، دو خلبان ترکیه‌ای را ربودند و از دولت ترکیه خواستند تا از نفوذ خود برای آزادی گروگان‌های لبنانی استفاده کند.