روزنامه بیلد آلمان: اوباما در جریان شنود از مرکل بوده است

گروه بین الملل- «داستان های شنود» کابوسی برای ایالات متحده شده است. در حالی که اوباما سعی دارد این امر را موضوعی عادی جلوه دهد، سخنان ضد و نقیض او اهمیت «رسوایی شنود» را دو چندان می‌کند. در حالی که رییس جمهوری ایالات متحده اعلام کرده بود که ما از مرکل، صدراعظم آلمان هرگز جاسوسی نکرده‌ایم، اسناد تازه نشان می‌دهد که اوباما از سال ۲۰۱۰ از ماجرای شنود دفتر صدر اعظم آلمان خبر داشته است. به گزارش رویترز، یک روزنامه‌نگار آلمانی می‌گوید باراک اوباما از سه سال پیش می‌دانسته است که سرویس‌های جاسوسی این کشور مبادرت به شنود از دفتر صدر اعظم آلمان می‌کرده‌ است. گفته می‌شود که سرویس اطلاعاتی آلمان در این هفته با بررسی موبایل مرکل پی برده است که این تلفن شنود می‌شده است. خبرنگار آلمانی می‌گوید به رغم اینکه اوباما با قاطعیت موضوع شنود از مرکل را تکذیب کرده است، سرویس اطلاعاتی آمریکا اما در این خصوص اظهار نظری نکرده است که آیا اوباما از موضوع شنود از صدر اعظم آلمان با خبر بوده‌است یا نه. در این راستا سی ان ان به نقل از وال استریت ژورنال می‌نویسد کاخ سفید به طور مستقیم دستور داده است که از تلفن مرکل شنود نشود و در این تابستان برای سایر رهبران اروپایی و جهان نیز دستور قطع شنود داده است. این در شرایطی است که به گفته کارشناسان، دستور قطع شنود از رهبران دنیا زمانی صادر شد که ادوارد اسنودن دست به افشای جاسوسی آمریکا از شهروندان خود و دنیا خبر داده بود. به گفته این کارشناسان، ایالات متحده ناچار به توقف شنود بوده است. مرکل هفته پیش، پس از افشای این اطلاعات گفته بود که روابط ایالات متحده با آلمان و سایر کشورهای اروپایی به شدت متزلزل شده است. او در گفت‌وگوی تلفنی با اوباما گفته بود که این رفتار از واشنگتن هرگز قابل پذیرش نیست.

شبکه خبری دویچه وله نیز می‌گوید که مردم آلمان از رفتار ایالات متحده به شدت خشمگین هستند و هانس پتر فریدریش، وزیر کشور آلمان در مصاحبه با روزنامه آلمانی بیلد آم زونتاگ گفت: آمریکایی‌ها با شنود تلفن‌های همراه شهروندان آلمانی ‌قوانین این کشور را نقض کرده‌اند.

این اقدام آمریکا نقض حاکمیت آلمان است و از جانب ما پذیرفتنی نیست. اقدام آمریکا در ارتباط با شنود تلفنی صدراعظم آلمان برطبق ماده ۹۴ حقوق جزایی آلمان که به موضوع خیانت می‌پردازد، جرم محسوب می‌شود. ماده ۹۹ کتاب حقوق جزایی آلمان نیز به موضوع جاسوسی می‌پردازد و جاسوسی از بخش‌های مخفی این کشور را از طرف عوامل خارجی جرم می‌داند.

همزمان روزنامه اسپانیایی «ال موندو» در گزارشی می‌نویسد که آژانس امنیت ملی آمریکا در حال رصد مکالمات تلفن اسپانیایی‌ها بوده است. روزنامه «ال‌موندو» نوشت که آژانس امنیت ملی آمریکا طی تنها یک ماه ۶۰ میلیون تماس تلفنی در اسپانیا را رصد کرده است. بر اساس این گزارش که با استناد به اطلاعات ارائه شده توسط «ادوارد اسنودن» افشاگر اطلاعات محرمانه دولت آمریکا منتشر شده است، سازمان امنیت ملی این کشور در ماه دسامبر گذشته حدود ۶۰ میلیون تماس را رصد کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌های اسپانیایی، آژانس امنیت ملی آمریکا در جریان رصد این تماس‌های تلفنی، طول مدت تماس، شماره تماس گیرنده و شماره فردی را که با او تماس گرفته شده بود نیز ثبت کرده است. این رسانه‌ها به محتوای این تماس‌ها اشاره‌ای نکرده‌اند.

در همین راستا، سفیر آمریکا در مادرید برای ادای توضیحاتی در این‌باره به وزارت خارجه اسپانیا احضار شده است.

انتشار گزارش در مورد شنود تماس‌ها در اسپانیا تازه‌ترین مورد از گزارش‌هایی مشابه در سایر کشورهای اروپایی است که خشم رهبران اروپایی نسبت به آمریکا را در پی داشته است. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا جمعه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند که «بی‌اعتمادی» به آمریکا می‌تواند بر جنگ علیه تروریسم نیز تاثیر بگذارد.

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز به تازگی فاش کرده که آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ٢٠١١ از ژاپن درخواست کرده بود برای شنود اطلاعات فیبرهای نوری که از این کشور می‌گذرند، همکاری کند.

به این ترتیب آژانس امنیت ملی آمریکا می‌خواسته به اطلاعات فیبرهای نوری منطقه آسیا پاسیفیک، از جمله اطلاعات شخصی، دست پیدا کند. خبرگزاری کیودو می‌گوید دسترسی به فیبرهای نوری محدوده ژاپن به ایالات متحده این امکان را می‌داد که از چین جاسوسی کند.

بنا به گزارش این خبرگزاری، ژاپن درخواست همکاری برای شنود فیبرهای نوری را رد کرده است. در روزهای اخیر ابعاد جدیدی از فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا فاش شده است. رسانه‌های اسپانیایی خبر داده‌اند که ایالات متحده به تازگی فقط ظرف یک ماه شصت میلیون مکالمه تلفنی شهروندان اسپانیایی را مورد شنود قرار داده است. همچنین افشای شنود تلفن شخصی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توسط دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا خبرساز شده است.

رسانه‌های آلمانی می‌گویند باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا، از شنود تلفن خانم مرکل خبر داشته است، در حالی که آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرده اوباما از این مساله مطلع نبوده است. در همین حال وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده‌است این کشور می‌خواهد بداند آیا رهبران کره جنوبی هم هدف شنودهای آمریکا بوده‌اند یا خیر.

پیش از این روزنامه ایندیپندنت فاش کرده بود که انگلیس اطلاعات فیبرهای نوری خاورمیانه را شنود می‌کند. به گزارش بی.بی.سی قانون اساسی ژاپن دولت این کشور را از همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی با کشورهای دیگر منع می‌کند و در عین حال دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور نیروی انسانی کافی برای انجام عملیات وسیع شنود مورد نظر آمریکا را در اختیار ندارند.

گفتنی است با رسوایی شنود از رهبران جهان از سوی آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده، مقامات این کشور نگرانند که ادوارد اسنودن که در حال حاضر در روسیه زندگی می‌کند اطلاعات درز پیدا کرده را در اختیار آنها قرار بدهد. سی ان ان به نقل از یکی از مقامات ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که اسنودن اطلاعات مهمی از چین و روسیه در اختیار دارد که افشای آنها می‌تواند به رابطه متقابل آسیب وارد کند.