گروه بین‌الملل- گزارش‌های امنیتی جدیدی که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی لبنان در دست دارند، از ورود هزاران تروریست وابسته به سازمان القاعده به این کشور سخن می‌گویند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، وقتی یک سال پیش «فایز غصن»، وزیر دفاع وقت لبنان درباره وجود سازمان تروریستی «القاعده» در این کشور و به طور مشخص در منطقه «عرسال» از توابع «بقاع» هشدار داد، بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و امنیتی و نظامی لبنان علیه او موضع گیری کردند، تا اینکه او در کمیسیون دفاع پارلمان لیبی مورد پرسش قرار گرفت و تهدید به استیضاح شد.

نمایندگان جریان آبی لبنان با تکیه بر حامیانشان در جریان‌ها و گروه‌های سیاسی فعال در عرصه لبنان با ارسال نیروهایی از جانب خود به اصطلاح به کمک عرسال و «علی الحجیری»، شهردار آن شتافتند و مانع ورود ارتش و هرگونه دستگاه امنیتی به این شهرک برای تعقیب افراد تحت پیگرد به اتهام دست داشتن در اقدامات تروریستی شدند.

اما شواهد و دلایل موجود نشان می‌دهد که گفته‌های فایز غصن همه بر حق بوده‌اند و اکنون که صحت این اطلاعات به اثبات رسیدند، همه بابت نوع رفتاری که با وی داشتند، عذرخواهی کردند. بر حسب اطلاعات موجود، دستگاه امنیتی لبنان در کمتر از یک ماه از نفوذ ۲۰۰۰ تروریست تکفیری وابسته به سازمان القاعده به لبنان خبر داده است تا به تروریست‌های قبلی ملحق شوند که در لبنان حضور داشتند و به این ترتیب تعداد عناصر وابسته به سازمان القاعده در لبنان به ۱۰ هزار نفر بالغ شود. این در شرایطی است که برخی از مسوولان امنیتی لبنان تعداد عناصر وابسته به القاعده در لبنان را ۱۵ هزار نفر تخمین می‌زنند.

بر حسب این گزارش این عناصر در مناطق طرابلس، عکار و عرسال پراکنده هستند و اغلب آنها به لحاظ سازمانی به گروه «جبهه النصره» و «امارت اسلامی عراق و شام» یا همان «داعش» که از شاخه‌های سازمان القاعده است و در سوریه فعالیت دارند، وابسته هستند و آموزش‌های نظامی خود را در پایگاه‌های این دو گروه سپری کرده‌اند.

با نفوذ این تعداد اخیر از عناصر تروریستی به لبنان مقادیر زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین و بمب‌های دستی و مواد منفجره جهت به کارگیری در عملیات‌ آتی تروریستی وارد شده است. خطرناک‌ترین نکته‌ای که در گزارش امنیتی به آن اشاره شده، تهدید دستگاه‌های امنیتی لبنان توسط سرکردگان جبهه النصره و داعش است.

همچنین در این گزارش ذکر شده که سرکردگان جبهه النصره و داعش تهدید کرده‌اند، هرگونه عملیات نظامی که علیه عناصر القاعده مستقر در مناطق طرابلس، عرسال و عکار را هدف قرار دهد، در حکم منفجر کردن لبنان از شمال تا بقاع و سایر مناطق خواهد بود.