گروه بین‌الملل - رهبران کشورهای اروپایی که در لیتوانی گرد هم آمده‌اند، نتوانسته‌اند اوکراین را متقاعد به امضای قرارداد تجاری با این اتحادیه بکنند. به گزارش بی‌بی‌سی، اجلاس رهبران اتحادیه اروپا در ویلنیوس پایتخت لیتوانی و تحت‌الشعاع تصمیم ناگهانی اوکراین برای رد موافقتنامه تجارت آزاد این اتحادیه کار خود را آغاز کرد. قرار بود امضای این موافقتنامه تجاری یکی از دستاوردهای این اجلاس و نشانه موفقیت اتحادیه اروپا در گسترش روابط با کشورهای اروپای شرقی باشد.

مقامات اتحادیه اروپا پیش‌تر و قبل از آغاز جلسه سران، در بیانیه‌ای نارضایتی خود را از فشارهای مقامات مسکو بر اوکراین ابراز کرده بودند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، گفته است که اکنون امیدی به امضای این توافقنامه تجاری ندارد، هرچند تاکید کرده است که «درها برای توافق مجدد هنوز باز است.»

صدر اعظم آلمان پیش از شروع جلسه سران اتحادیه اروپا از دولت روسیه انتقاد کرد و گفت که روسیه نباید رابطه بین یکی از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی و اروپا را به تهدیدی علیه خود تعبیر کند.

وی گفت که باید بر این تفکر که «یا با آنهایی یا با ما» غلبه کنیم. او تاکید کرد: «جنگ سرد تمام شده است.»

در همین شرایط حامیان پیوستن به اتحادیه اروپا در اوکراین به تصمیم دولت کشورشان برای امضا نکردن توافق با اتحادیه اروپا اعتراض کرده‌اند. شرط اتحادیه اروپا برای امضای این قرارداد، آزادی یولیو تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین بود که توسط رییس‌جمهوری این کشور رد شد.

پیش‌تر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، اتحادیه اروپا را به «باج‌خواهی» متهم کرده بود.

گردهمایی دو روزه ویلنیوس «اجلاس سوم مشارکت شرق» نام گرفته است و در پایتخت لیتوانی برگزار می‌شود. لیتوانی در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد.