گروه بین‌الملل- ترکیه و اتحادیه اروپا نخستین قرار خود مبنی بر رفع موانع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را گذاشتند. به گزارش رویترز، ترکیه متعهد شده است که مهاجران غیرقانونی که از خاک این کشور به اروپا سرازیر می‌شوند به موطن‌های اصلی خود بازگرداند. به نوشته این سایت روز یکشنبه «احمد داووداغلو»، وزیر امور خارجه این کشور در ملاقات با «سیسیلیا مالمستروم» رییس کمیسیون امور داخلی اتحادیه اروپا دیدار کرد و قرار شد که آنکارا سدی قوی در برابر مهاجران غیرقانونی کشورهای خارجی باشد که قصد مهاجرت به کشورهای عضو این اتحادیه دارند.

اتحادیه اروپا می‌گوید که ترکیه یکی از معابر اصلی عبور مهاجران غیرقانونی است و به اصطلاح از ترکیه به عنوان «بهشت مهاجران غیرقانونی» یاد می‌کند. ترکیه از سال ۲۰۰۵ برای حضور در اتحادیه اروپا با مقامات این اتحادیه گفت‌وگوهای مداومی داشته است که در سه سال گذشته به دلیل نبود اراده لازم از سوی ترکیه برای اصلاحات مد نظر اتحادیه اروپا این مذاکرات متوقف ماند. اکنون اما پس از ۳ سال دو طرف با اراده‌ای قوی‌تر برای پیوستن ترکیه به این اتحادیه مذاکرات را از سر گرفته‌اند. اتحادیه اروپا عمده‌ترین انتقادات خود را بر سر مسایلی همچون حقوق بشر و نبود آزادی بیان در ترکیه متمرکز کرده است. با این حال روزنامه حریت‌ دیلی از قول یکی از مقامات اتحادیه اروپا می‌نویسد که مقامات این اتحادیه اعتقاد دارند که ترکیه از میزان اختلافات خود با اروپایی‌ها کاسته است.

از زمان به روی کار آمدن دولت اردوغان، ترکیه سیاست خود را روی مسایل منطقه‌ای متوجه کرده بود که با به بن بست رسیدن طرح‌های این کشور در سوریه و مصر، نگاه مقامات آنکارا را مجددا به سوی اتحادیه اروپا معطوف کرده است.

احمد داووداغلو به تازگی سعی کرده است که با دیدار از کشورهایی همچون ارمنستان و قبرس که بیشترین اختلافات را دارد نظر اتحادیه اروپا را به این موضوع جلب کند. اتحادیه اروپا از حمایت ترکیه از قبرس ترک‌نشین ناراضی است و این موضوع را مانع اتحاد بین دو طرف می‌داند.