تحقیق درباره «جنایت علیه بشریت» در سودان جنوبی

گروه بین‌الملل- بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به خشونت‌های سودان جنوبی هشدار داد. دبیر کل سازمان ملل متحد گفت موارد نقض حقوق بشر در سودان جنوبی بررسی خواهد شد و کسانی که مسوول آن باشند باید پاسخگوی اعمال خود شوند. به گزارش بی‌بی‌سی، بان کی مون از رهبران دو طرف درگیری‌ها خواست برای اختلافات خود راه‌حلی سیاسی بیابند. شورشیانی که گفته می‌شود حامیان معاون سابق رییس‌جمهوری سودان جنوبی هستند شهرهای اصلی را اشغال کرده‌اند و ده‌ها هزار نفر از موج خشونت‌ها گریخته‌اند. سلوا کی یر، رییس‌جمهوری سودان جنوبی گفته است به‌زودی علیه شورشیان وارد عمل خواهد شد. کی یر که عضو قبیله دینکا با اکثریت در کشور است، معاون خود، ریک ماکار را که از قبیله نوئر است، در ماه ژوییه از کار برکنار کرد. هفته پیش رییس‌جمهوری معاون سابق خود را متهم به تلاش برای کودتا در کشور کرد. اتهامی که ماکار رد می‌کند. نگرانی‌ها از این است که رقابت شخصی میان رییس‌جمهوری و معاون سابقش به یک جنگ داخلی تمام عیار میان دو قبیله بدل شود. بان کی مون گفته است حملات علیه شهروندان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد باید بلافاصله متوقف شود. دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است کمیته‌های این سازمان درباره گزارش‌های نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت در سودان جنوبی تحقیق خواهد کرد.

به گفته او «کسانی که در رده‌های بالا در این زمینه مسوول باشند شخصا با تبعات اقدامات خود روبه‌رو خواهند شد؛ حتی اگر ادعا کنند که اطلاعی از رخ دادن این جرایم نداشته‌اند.»

بان کی مون وعده داده است که حضور نیروهای سازمان ملل متحد را در سودان جنوبی پررنگ‌تر خواهد کرد.

هفته گذشته دو نیروی حافظ صلح هندی در حمله شورشیان به مقر سازمان ملل متحد در سودان جنوبی کشته شدند.

درگیری‌ها هفته پیش پس از آن در پایتخت آغاز شد که رییس‌جمهوری مدعی شد یک کودتا علیه خود را خنثی کرده است. از آن زمان خشونت‌ها در کل کشور منتشر شده‌اند و شورشیان دو شهر بزرگ «بر» و «بنتیو» را تسخیر کرده‌اند.

گفته می‌شود بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در درگیری‌ها کشته شده‌اند. نزدیک به ۴۰ هزار غیرنظامی در مجتمع‌های مربوط به سازمان ملل متحد پناه گرفته‌اند. توبی لنزر، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل متحد که روزهای شنبه و یکشنبه را در شهر «بر» بوده گفته است: «شاهد وحشتناک‌ترین وقایعی بوده است که یکنفر می‌تواند تصور کند.» لنزر گفت شاهد بود که «مردم را ردیف کرده‌اند و اعدام صحرایی می‌کردند.»

رییس‌جمهوری سودان جنوبی به پارلمان کشور گفته است حاضر است با ماکار مذاکره کند اما تاکید کرده است که این مذاکره باید بدون پیش شرطی از سوی معاون سابق رییس‌جمهوری باشد. ماکار نیز به خبرگزاری رویترز گفته است اگر متحدان سیاسی‌اش از زندان آزاد شوند حاضر به مذاکره خواهد بود.

در دو روز گذشته آمریکا نیروهای بیشتری را به این کشور فرستاد تا به خروج آمریکایی‌ها و سایر خارجی‌های مقیم در سودان جنوبی کمک کنند.

روز شنبه شلیک به سوی سه هواپیمای ارتشی آمریکا در شهر «بر»، عملیات خروج از سودان جنوبی را نیمه کاره گذاشت. روز یکشنبه این عملیات با استفاده از هلیکوپترهای غیرنظامی آمریکا و سازمان ملل متحد از سر گرفته شد.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ بعد از ۲۲ سال جنگ داخلی و به قیمت جان بیش از یک میلیون نفر مستقل شد.