اردوغان با تفنگ نظامی‌ها قوه قضائیه را نشانه گرفت

گروه بین‌الملل- هنوز یک‌سال از رای دادگاه علیه متهمان پرونده «بالیوز» (ضربه پتک) و «ارگنکون» نگذشته است که نخست‌وزیر این کشور با درخواست یکی از متهمان اصلی این پرونده یعنی کنعان اورن، مبنی بر برگزاری مجدد دادگاه موافقت کرده است. دو پرونده‌ای که علیه نظامی‌های این کشور به اتهام کودتا علیه دولت اردوغان شکل گرفته است و حالا نخست‌وزیر این کشور با رسیدگی مجدد پرونده آنها موافقت کرده است. این در شرایطی است که اردوغان سال گذشته پس از اعلام رای دادگاه علیه متهمان این دو پرونده، آن‌را احقاق حق توصیف کرد و این موضوع را نشانه رشد دموکراسی در ترکیه اعلام کرده بود.

به اعتقاد ناظران پذیرش این موضوع از سوی اردوغان به دلیل اختلافات وی با برخی از نیروهای قوه قضائیه صورت گرفته است که اخیرا علیه دولت او اقداماتی را انجام داده است. روزنامه تودیز زمان، حامی جنبش نور متعلق به فتح‌الله گولن نیز این اقدام اردوغان را برای انحراف افکار عمومی از پرونده ضد اختلاس در ترکیه توصیف کرده است. خبرگزاری فرانسه نیز در این‌باره گزارش داد: نخست‌وزیر ترکیه پیش از آغاز سفرش به چند کشور آسیایی، در فرودگاه استانبول در جمع خبرنگاران گفت: دولت ترکیه با محاکمه مجدد این افراد مشکلی ندارد. او به شرایط و اصول اجرایی فرآیند حقوقی برای محاکمه مجدد افسران ارتش اشاره‌ای نکرد ولی گفت که وزارت دادگستری در حال کار روی این پرونده است. نخست‌وزیر ترکیه ضمن اعلام اینکه برای انجام محاکمه‌های مجدد، باید پایه و اساس حقوقی ویژه‌ای تدوین شود، ابراز امیدواری کرد، مخالفان در پارلمان نیز با محاکمه مجدد این افراد مخالفتی نداشته باشند. پس از روی کار آمدن دولت رجب طیب اردوغان در سال ۲۰۰۲، صدها تن با اتهامات دسیسه برای سرنگونی دولت روبه‌رو شده و محبوس شده‌اند که از آن جمله می‌توان به رئیس سابق ارتش ترکیه و دیگر فرماندهان ارشد ارتش اشاره کرد. تودیززمان می‌گوید که این درخواست از سوی کنعان اورن، رئیس سابق ستاد کل ارتش ترکیه به اردوغان پس از آن مطرح شد که اردوغان قوه قضائیه را متهم کرد که در داخل ساختار خود یک دولت در سایه تشکیل داده است تا بتواند به دولت او ضربه بزند.

به گفته رئیس کانون وکلای دادگستری ترکیه،‌ دولت این کشور در نظر دارد تا برای صدها افسر نظامی و دیگر اشخاصی که به توطئه برای سرنگونی دولت محکوم شده بودند دوباره دادگاه تشکیل دهد.

محبوبیت اردوغان کاهش یافت

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در ترکیه از کاهش محبوبیت دولت رجب طیب اردوغان به خاطر مساله فساد مالی حکایت دارد.

به گزارش «ایسنا»، بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی که اخیرا در ترکیه انجام شد، محبوبیت دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به خاطر مساله فساد مالی که چند تن از وزرای کابینه به دست داشتن در آن متهم شده‌اند، به میزان پنج درصد کاهش یافته است. در این نظرسنجی که با مشارکت بیش از ۵۰۰۰ شهروند ترکیه‌ای در ۳۶ استان این کشور انجام شد، محبوبیت دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از ۴۸ درصد به ۴۳ درصد کاهش یافت.

همچنین محبوبیت حزب عدالت و توسعه حاکم در ترکیه به ۳۹ درصد رسیده است. ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی نیز اتهامات وارده به دولت را به خاطر فساد مالی تایید و ۳۵ درصد آن را توطئه‌ای علیه اردوغان قلمداد کردند.

این در شرایطی است که اردوغان روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه‌نگاران تصریح کرد: تمامی نظرسنجی‌هایی که انجام شده حاکی از برتری حزب ما در انتخابات آتی و برتری بر دیگر احزاب است. بولنت ارینچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه و سخنگوی دولت اعلام کرد: این نظرسنجی‌ها توسط چهار شرکت انجام شد و مشخص شد میزان حمایت از حزب عدالت و توسعه به حدود ۵۲ درصد رسیده است و این بیانگر عدم تاثیرپذیری محبوبیت این حزب از تظاهرات شهروندان ترکیه‌ای در ژوئن گذشته و مسائل فساد مالی در حال حاضر است.

ارزش لیر سقوط کرد

در تازه‌ترین گزارش ارائه شده توسط فدرال رزرو آمریکا اعلام شده است که به دلیل رسیدگی پرونده ضداختلاس ارزش لیر در برابر دلار به شدت سقوط کرده است. در این گزارش آماده است که روند رسیدگی به پرونده ضداختلاس باعث روند نزولی پیاپی لیر در برابر دلار شده است.