گروه بین‌الملل- دادگاهی در چین یکی از برجسته‌ترین فعالان حقوق بشر را به اتهام برگزاری کمپین برای دفاع از حق تحصیل کودکان روستایی در شهرها و افشای دارایی‌های مقام‌های دولت پکن به چهار سال حبس محکوم کرد. به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، دادگاه میانجیگر خلق چین، «ژو ژیونگ»، فعال حقوق بشر را به برگزاری تجمعات مردمی برای ایجاد اختلال در فعالیت‌های دولتی، گناهکار اعلام کرد. حبس این فعال چینی هشداری آشکار از سوی دولت پکن به سایر فعالان است، مبنی بر اینکه حزب حاکم کمونیست چین با هرگونه ایجاد اختلال و بی‌نظمی در کشور از سوی مخالفان و فعالان برخورد می‌کند، به‌ویژه با آن دسته از افرادی که به دنبال سازماندهی کمپین‌ها علیه دولت هستند.

این دستگیری و حبس، امیدها را برای تغییرات معنادار سیاسی حتی آنهایی که دولت پکن برای ایجاد اصلاحات در سیستم اقتصادی متعهد شده بود، از میان برمی‌برد.

وکیل این فعال حقوق بشری گفت که با موکلش قرار است ظرف چند روز آتی دیدار کند تا عقیده‌اش را درباره ارائه درخواست تجدیدنظر درباره حکم صادره بداند.

وی به خبرنگاران گفت: موکلم در دادگاه گفت شأن و جایگاه پایدار سیستم حقوقی چین از بین رفته است. همزمان آمریکا نیز ناامیدی خود را از حبس این فعال حقوق بشری اعلام کرد و جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از تمامی مقام‌های دولت پکن می‌خواهیم تا این فعال و سایر زندانیان سیاسی را سریعا آزاد کنند، محدودیت آزادی جنبش‌ها را لغو کنند و به آنها تضمین دهند که مورد حفاظت و مراقبت هستند.