گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر ترکیه در جریان سخنرانی خود، آنهایی را که برای اعتراض به اتهامات فساد و اختلاس به خیابان‌ها آمده‌ بودند، «کافر و تروریست» خواند. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان سخنرانی خود در راهپیمایی در استان بالیکسیر گفت: ما روز دوشنبه با وجود اعتراضات چپ‌گرایان و با وجود این کافران، بلواری را در آنکارا افتتاح کردیم. آنها تروریست‌هستند، اما حزب مخالف مردم جمهوریخواه این افراد را «جوانان ما» می‌خواند.

اردوغان این تحقیقات درباره فساد مالی را به عنوان توطئه‌ای علیه دولتش توصیف کرده که از سوی فتح‌الله گولن، که از ۱۵ سال پیش در آمریکا زندگی می‌کند، راه‌اندازی شده است. اردوغان در سخنان خود همچنین از فتح‌الله گولن به‌دلیل آنکه در جریان اقدام کودتایی پسامدرن ۲۸ فوریه سال ۱۹۹۷ میلادی از دانش‌آموزان خانم خواسته بود تا به‌منظور شرکت در مدارس روسری و مقنعه‌های خود را در بیاورند، انتقاد کرد. اردوغان با اشاره به مجرد بودن و فرزند نداشتن گولن گفت: این فرد به همه گفت که روسری و مقنعه استفاده نکنند.

او چنین حرفی را زده است چون که هیچ فرزندی ندارد.اردوغان پیش‌تر نیز از دولت باحچلی، رهبر حزب مخالف «جنبش ناسیونالیست» به‌دلیل نداشتن فرزند، انتقاد کرده است.وی در این سخنرانی بار دیگر از مردم خواست تا فرزندان خود را در مدارس خصوصی ثبت‌نام نکنند، چون که تعداد بسیاری از این مدارس توسط افراد نزدیک به جنبش گولن اداره می‌شوند.